به گزارش ایران دکونومی، پاسخ دادن به این سوال که قیمت ساخت هر متر مربع مسکن چقدر تمام می شود از این رو قابل توجه است که دولت می خواهد هزینه احداث هر متر مربع واحد مسکونی را در طرح نهضت ملی مسکن برآورد کند.

در حال حاضر گفتگو ها حاکی از برآورد قیمت تمام شده 6/5 تومان برای هر متر تا 15میلیون تومان است.

‌ سرپرست بانک مسکن گفت: قیمت جدید ساخت مسکن ملی ۶.۵ میلیون تومان برای هر متر مسکن ملی است. او همچنین در مورد جزئیات فرمول جدید بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی قرار است جزئیات را ابلاغ کند.

که بر اساس آن قیمت ساخت ۴.۵ میلیون تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن افزایش می‌یابد.

اما برآوردهای قیمتی سازندگان و فعالان بخش خصوصی متفاوت از آن چیزی است ک اعلام می شود.

 رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ۱۷ خرداد ماه امسال از رضایت وزارت راه و شهرسازی با قیمت ۱۰ میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته بود: برآورد قیمت مقطوع برای ساخت هزینه مسکن مسبب بوجود آوردن مشکلاتی را برای سازندگان می شود.

کف قیمت به ۱۵ میلیون تومان رسید

 رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران درپاسخ به این سوال که که قیمت تمام شده یک متر مربع واحد مسکونی در شرایط فعلی چقدر است؟ گفت: برای پاسخ به این سوال یادآور شد که قیمت ها مدام در حال تغییر است و با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت: در شرایط فعلی کف قیمت ساخت و ساز به سیزده میلیون تومان رسیده است طوری که واحد مسکونی به اتمام برسد و ملزوماتی چون کابینت و پکیج و … را داشته باشد.

او برآورد قیمتی ۶.۵ میلیون تومان را برای هر متر مربع واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن را بسیار غیرواقعی دانست و بیان کرد: در این واحدها انبوهی از امکانات آنها حذف شده و نه کابینت خواهند داشت، نه پکیج و سیستم سرمایشی و گرمایشی ،تا به این قیمت برسد، و با تورم فعلی رعایت این قیمت به نظر من ممکن نیست و بی‌تردید از کیفیت کاسته خواهد شد.

وی حتی برآورد قیمتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان را نیز بسیار کم دانست و ادامه داد: منظور ما از مسکن واحدی است که استانداردهای زندگی را داشته باشد و قرار نیست واحدی با کیفیت بسیار پایین تحویل داده شود که در زمانی کوتاه تبدیل به بافت فرسوده و پرخرج شود و مالک مجبور شود مبالغ انبوهی برای نگهداری و تعمیر ان هزینه کند.

او گفت: این برآورد قیمتی بدون محاسبه هزینه آسانسور صورت می‌گیرد و این مشکلی است که طبیعتا وجود دارد و باید قیمت آسانسور جداگانه محاسبه شود و از مالکان دریافت شود .

وی با تاکید بر این موضوع که: ماجرا گرانی مسکن نیست. قیمت مسکن نسبت به قدرت خرید ایرانی‌ها گران شده است. وقتی در شهری مثل تهران نمی‌توانید خانه‌ای با قیمت کمتر از متری چهل میلیون تومان بیابید، لازم است هم سرمایه‌گذاری در حوزه خرید در دستور کار قرار گیرد و هم افزایش قدرت خرید با طراحی ابزارهای ملی.

وی گفت: راه حل در این موضوع این نیست که از کیفیت ساخت و ساز و امکانات بزنید و آسانسور و … نگذارید تا خانه ارزان‌تری تحویل بدهید. بلکه در این شرایط باید ابزارهایی طراحی شود تا فاصله خرید را برای متقاضی کاهش دهد.

در حال حاضر وقتی دستمزدها به طور متعارف بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است، در بهترین حالت فرد اگر بتواند حتی ۵۰ میلیون تومان پس‌انداز کند، هزینه خرید یک متر خانه را تامین کرده و در نتیجه مشکلات همچنان باقی است از این رو مهار تورم در مرحله اول باید در دستور کار مقامات دولتی قرار گیرد.

مشاهده جدیدترین اخبار اقتصادی
منبع خبر: خبرآنلاین

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array