به گزارش ایران دکونومی، فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو گفت: در حال حاضر باتوجه به سیاستگذاری ها و رفتارهایی که خودروسازان در بازار دارند و عرضه قطره چکانی خودرو از سوی کارخانجات به بازار، قیمت‌ها ۵ درصد رشد کرده و به اصطلاح بازار شیرین شده است.

این کارشناس علت اصلی افزایش قیمت‌ها را عدم تحویل خودرو از سوی ایران‌خودرو بیان کرد و گفت: عرضه پژو پارس معمولی و پژو پارس TU۵ در بازار کم شده است و قیمت این دو مدل افزایش پیدا کرده است؛ پیش از این قیمت پژو پارس معمولی ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما اکنون به قیمت ۵۴۰ تا ۵۵۰ میلیون رسیده است و پژو پارس TU۵ از ۶۳۰ به ۶۸۰ میلیون تومان رسیده است.

علت دیگر افزایش قیمت خودرو، قراردادن سیستم ESP برای یکسری ماشین‌ها است این سیتم یکی از سه تکنولوژی برتر ترمزگیری میباشد که وظیفه آن این است که پایداری خودرو را در همه شرایط رانندگی مخصوصا پیچ های جاده حفظ کند.

برخورداری از این سیستم در ماشین ها موجب فاصله قیمتی ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی این خودروها با نمونه‌های موتور مستقیم است و باعث ایجاد تنش در بازار شده است.

این کارشناس همچنین در مورد تاثیر قیمت دلار گفت: دلار افزایش قیمت نداشته، حتی در برخی مواقع کاهشی هم بوده،و ماشین‌های چینی هم افزایش قیمت نداشته اند، اما قیمت خودروهای داخلی با کاهش عرضه از سوی شرکت‌ها رشد کرده است؛ بنابراین اگر با همین روند پیش برود تا شب عید قیمت خودرو ۱۰ درصد رشد خواهد کرد.

وی همچنین درباره حباب قیمت خودرو نیز گفت: تقریبا اکثر ماشین‌ها ۵۰ تا ۶۰ میلیون حباب قیمتی دارند، و کاهش عرضه سبب شده تا قیمت خودرو کمتر نشود؛ این در حالی است که اوایل سال عرضه بالا و تقاضا کم بود، اما الان عرضه کم شده و تقاضا بیشتر شده است.  

وی اظهار داشت: اگر واردات خودروهای کارکرده عملیاتی می‌شد در کاهش قیمت خودرو بسیار تاثیر می‌گذاشت. در حال حاضر خودروهای نو هم با تاخیر و طی کردن یک فرآیند اداری طولانی تحویل می‌شود که این روند بازار را متشنج می‌کند.

 و همچنین با عرضه قطره‌چکانی خودروهای وارداتی، ماشین‌های وارداتی که با قیمت ۲ میلیارد تومان تحویل مشتری شده در بازار آزاد به قیمت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود.

طبق آمار گمرک تاکنون بیش از ۴۳۰۰ خودرو وارد کشور شده ولی خبرهای دریافتی حاکی است که از این میزان تعداد بسیاری کمی تاکنون شماره‌گذاری و تحویل مشتری شده و تقریبا می‌توان گفت، روند شماره‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی متوقف است که خود دلیلی بر افزایش قیمت خودرو است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array