به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و موسس استارت آپ هوش مصنوعی xAI، ساخت پروژه «قوی‌ترین خوشه آموزش هوش مصنوعی جهان» را رسماً آغاز کرد. وی هدف از این کار را ساخت «قوی‌ترین هوش مصنوعی جهان (AI)» با استفاده از یک سیستم ابررایانه‌ای عظیم هوش مصنوعی متشکل از 100 هزار پردازنده گرافیکی NVIDIA H100 AI تا ماه دسامبر عنوان کرده است.

ایلان ماسک با انتشار یک رشته توییت در شبکه اجتماعی ایکس خبر آغاز روند آموزش هوش مصنوعی شرکت xAI با سیستم ابرخوشه ممفیس را اعلام کرد. این ابرخوشه در جنوب‌غربی شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا قرار گرفته و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری استارتاپی در تاریخ این شهر محسوب می‌شود.

قوی‌ترین خوشه آموزش هوش مصنوعی جهان

کاربرد قوی‌ترین خوشه آموزش هوش مصنوعی

به گفته ایلان ماسک این خوشه روی RDMA یا «دسترسی مستقیم حافظه از راه دور» کار می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش کارایی و کاهش زمان تاخیر انتقال داده‌ها بین گره‌های محاسباتی شود. ایلان ماسک در پست بعدی خود گفت این شرکت قصد دارد «قدرتمندترین هوش مصنوعی جهان از هر لحاظ» را آموزش دهد و تا ماه دسامبر سال جاری (آذرماه 1403) آن را به نتیجه برساند.

مدیرعامل این شرکت، چارلز لیانگ نیز در مورد پست ماسک اظهار نظر کرد و از قابلیت‌های اجرایی بی‌نظیر تیم xAI تمجید نمود.

گفتنی است که با مقیاس‌های فعلی، خوشه آموزش هوش مصنوعی جدید xAI Memphis super AI به راحتی از هر خوشه محاسباتی هوش مصنوعی موجود میان 500 نمونه برتر جهانی، از نظر قدرت محاسباتی پیشی می‌گیرد. با این ویژگی، قدرتمندترین سیستم ‌های محاسباتی ابر هوش مصنوعی جهان مانند Frontier (37888 پردازنده گرافیکی AMD)، Aurora (60000 پردازنده گرافیکی اینتل) و مایکروسافت ایگل (14400 پردازنده گرافیکی NVIDIA H100) بسیار عقب‌تر از خوشه هوش مصنوعی xAI حرکت خواهند کرد.

منبع: tomshardware

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array