به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمپانی یوتیوب که زیرمجموعه کمپانی مادر Alphabet است در روز جمعه اعلام کرد که دیگر قصد حذف محتواهای مربوط به دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

در هنگام برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2020، پلتفرم یوتیوب جزء آخرین پلتفرم‌هایی بود که نشر اخبار نادرست و شایعات در این باره را ممنوع کرد. حالا کمتر از 3 سال بعد، یوتیوب تصمیم گرفته که به کلی این قوانین را لغو کند.

بر اساس قوانین تدوین شده جدید، پلتفرم یوتیوب دیگر محتواهایی که ممکن بود باعث نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست در طی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال 2020 و قبل از آن شده باشند را حذف نخواهد کرد.

این قوانین بخشی از سیاست‌های جدید یوتیوب در زمینه “نشر اخبار نادرست و شایعات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری” است که بلافاصله اعمال شده است.

کمپانی یوتیوب با انتشار پستی در وبلاگ رسمی خود نوشت: “در شرایط و جوّ فعلی، ما به این نتیجه رسیدیم که حذف این محتواها باعث کاهش بخشی از اخبار نادرست و اطلاعات گمراه‌کننده خواهد شد اما در عین حال می‌تواند تأثیر ناخواسته‌ای از محدود کردن سخنرانی سیاسی داشته باشد. حذف این شایعات و اخبار نادرست، تأثیر به‌خصوصی در کاهش میزان خشونت و یا دیگر خطرهای جدی ممکن در دنیای واقعی ندارد.”

یوتیوب ادامه داد: “با درنظر گرفتن این مسئله و نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024، ما حذف محتواهای شامل شایعات، پیش‌بینی‌های گمراه‌کننده، کلاهبرداری و دیگر اکاذیب مربوط در این زمینه که متعلق به انتخابات بازه 2020 و قبل از آن هستند را متوقف خواهیم کرد.”

یوتیوب

سیاست‌های جدید یوتیوب

البته شایان ذکر است که یوتیوب از انتشار بعضی موارد خاص که منجر به فریب دادن مردم می‌شود، جلوگیری خواهد کرد. مسائلی مانند انتشار اخبار جعلی درباره محل رأی‌گیری و تلاش در جهت ترغیب کردن افراد به رأی ندادن و شرکت نکردن انتخابات.

همچنین یوتیوب بر این مسئله تأکید کرد که دیگر قوانین این پلتفرم از جمله قوانین ضد نفرت‌پراکنی کلامی، آزار و اذیت و تحریک به خشونت همچنان بر تمام محتواهای همه اکانت‌های کاربری، از جمله محتواهای مربوط به انتخابات اعمال خواهد شد.

گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی باعث به‌وجود آمدن این سؤال در جامعه شده است که “شبکه‌های اجتماعی چه برنامه و قوانینی برای جلوگیری از این اقدامات تدوین خواهند کرد؟”

دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک (زیرمجموعه کمپانی متا) هم شاهد افزایش نشر اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بوده‌اند.

قطعاً این بحث وجود دارد که در مجموع، انکار نتایج معتبر انتخابات ریاست‌جمهوری در نهایت بیش از این سناریوهای فرضی باعث دلسردی مردم از رأی دادن می‌شود.

حتی اگر قصد و نیّت یوتیوب از لغو این قوانین “سازنده و مفید” باشد، اما اطلاع‌رسانی چنین اقدامی با وجود نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 عجیب به‌نظر می‌رسد. این اقدام انگار مجوزی است برای افراد فرصت‌طلب تا بتوانند به نشر اکاذیب به بهانه “این کار خطری در دنیای واقعی محسوب نمی‌شود” ادامه دهند.

یوتیوب قصد دارد در آستانه انتخابات از استراتژی‌های جدید خود در چندماه آینده رونمایی کند، پس امید می‌رود که بعضی از نگرانی‌های به‌وجود آمده در این زمینه رسیدگی و اصلاح شوند.

ترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: reuterstechcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array