به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا تصمیم گرفته تا قابلیت ارسال پیام کاربران اینستاگرام به مخاطبین فیسبوک را به‌کلی قطع کند.
براساس صفحه آپدیت‌شده پشتیبانی خدمات اینستاگرام، این قابلیت از نیمه ماه دسامبر (تاریخ دقیق اعلام نشده) برای همه کاربران غیرفعال خواهد شد.

براساس گزارش اولیه وبسایت 9to5Google، در صفحه پشتیبانی خدمات اینستاگرام اینگونه ذکر شده است که “دیگر امکان آغاز مکالمه مشترک در هردوی این پلتفرم‌ها وجود نخواهد داشت و تمام چت‌های گذشته کاربران به حالت “read-only” یا فقط برای مشاهده درخواهند آمد”.

اینستاگرام
توضیحات جدید برقراری ارتباط مشترک در اینستاگرام

قطع خدمات پیامرسانی مشترک میان اینستاگرام و فیسبوک

این غول شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار در سال 2020 از قابلیت “ارسال پیام مشترک در پلتفرم‌های مختلف” رونمایی کرده بود. حالا سه سال بعد، پس از افزوده شدن قابلیت‌هایی مانند مکالمه گروهی، متا تصمیم گرفته بدون ارائه هیچ‌گونه توضیحاتی به کاربران به‌کلی این قابلیت را غیرفعال کند.

فیسبوک
توضیحات جدید برقراری ارتباط مشترک در فیسبوک

با اینکه متا برای غیرفعال کردن این قابلیت کاربردی و قطع ارتباط میان اینستاگرام و فیسبوک مسنجر دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه نداده است؛ لایحه DMA (قانون بازارهای دیجیتال) تصویب‌شده توسط اتحادیه اروپا، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بزرگ را ملزم به همکاری و یکپارچگی خدمات خود در آینده کرده است.

کمپانی متا برای اولین‌بار حدود 4 سال پیش و در سال 2019 از قابلیت “یکپارچگی چند‌پلتفرمی بین اینستاگرام و فیسبوک مسنجر” رونمایی کرده بود. این قابلیت حدود یک سال بعد از طریق مفهومی سراسری به‌نام “حساب کاربری مرکزی متا” فعال‌سازی شد.

کاربران به کمک این قابلیت در اینستاگرام می‌توانند پروفایل‌های خود را در هر دو پلتفرم مدیریت کرده و به خدمات آن دسترسی داشته باشند. همچنین با اتصال حساب‌های این دو پلتفرم به یکدیگر، ارسال پیام‌های فیسبوک مسنجر بدون نیاز به ترک کردن اپلیکیشن اینستاگرام امکان‌پذیر می‌شد؛ اما این قابلیت تنها تا چند هفته دیگر در دسترس افراد خواهد بود و سپس برای همیشه غیرفعال خواهد شد.

اینستاگرام

حدود سه ماه قبل و در سپتامبر 2023، وبسایت WABetaInfo گزارشی مبنی بر توسعه قابلیتی جدید در پیام‌رسان واتساپ منتشر کرده بود. براساس این گزارش، پیام‌رسان واتساپ که تحت مالکیت متا قرار دارد، درحال توسعه قابلیتی به‌نام “صفحه چت واسطه/جانبی” می‌باشد.
به‌نظر می‌رسد هدف نهایی این قابلیت اتصال خدمات اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با یکدیگر است.

قانون DMA (قانون بازارهای دیجیتال – Digital Markets Act) شبکه‌های اجتماعی را موظف می‌کند که با یکدیگر “تطبیق” داشته باشند و رابطه‌ای “مشارکت‌پذیر” برقرار کنند. در نتیجه، متا قصد توسعه دادن قابلیتی را دارد که کاربران واتساپ بتوانند از طریق آن با کاربران دیگر پلتفرم‌های پیام‌‌رسان نیز ارتباط داشته باشند. پیش‌بینی می‌شوند اعمال این تغییرات در اوایل سال 2024 اتفاق بیفتد.

توسعه دادن این قابلیت “چند بستری” توسط کمپانی متا به این معناست که احتمالاً به‌زودی (در ماه مارچ 2024) اپلیکیشن واتساپ به دیگر پیام‌رسان‌های محبوب و مورد استفاده کاربران مانند تلگرام و سیگنال متصل خواهد شد. این اتصال به کاربران اپلیکیشن‌های واسطه اجازه برقراری ارتباط با کاربران پیام‌رسان واتساپ را خواهد داد؛ حتی اگر خودشان شخصاً حساب کاربری واتساپ نداشته باشند!
هنوز مشخص نیست که چه قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگری در راه هستند، اما با توجه به روند کاری واتساپ، چارچوب‌های امنیتی و رمزگذاری سرتاسری حتماً اعمال خواهد شد.

همچنین حدود یک ماه قبل از انتشار این خبر، اعلام شده بود که قرار است “رمزگذاری سرتاسری” (end-to-end encryption) تا پایان سال 2023 برای اپلیکیشن پیام‌رسان Messenger فعال‌سازی شود. پس از نهایی شدن این قدم، همین پروسه برای پیام‌های خصوصی (DMs) اینستاگرام نیز اجرایی خواهد شد.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array