به گزارش ایران دکونومی، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، قرار است توانمندی‌های حوزه حمل‌ونقل هوشمند به نمایش گذاشته شود. به همین منظور قرار است چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، از ۱۱ تا ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار گردد.

هدف این نماشگاه «توسعه زیرساخت حمل‌ونقل برای ترافیک هوشمند»، «ایجاد فضا و بستر مناسب برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بهره‌گیری بیشتر از علوم و فنون روز» و «ارتقای روش‌های علمی شهر هوشمند و ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش و فناوری جدید به کشور» بوده که با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

حمل‌ونقل هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، دولت هوشمند، انرژی، محیط زیست هوشمند، تجهیزات زیرساخت‌های اطلاعات و مخابرات، سلامت، آموزش و پرورش، اقتصاد هوشمند و امنیت در شهرهای هوشمند از محورهای این رویداد عنوان شده است.

محمد حسن‌زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) که رئیس کمیته علمی کنفرانس شهر هوشمند ایران نیز می‌باشد، در این خصوص گفت که جمعیت شهرنشین ایران از حدود ۳۲ درصد در اوایل دهه ۱۳۳۰ به حدود ۷۵ درصد تا آخر دهه ۱۳۹۰ رسیده که این رشد بیانگر تغییراتی با شتاب هم‌تراز یا بیشتر از روند جهانی به سمت شهرنشینی است. این در حالی است که حدود نیمی از جمعیت کشور در چند شهر پرجمعیت ایران زندگی می‌کنند. از طرفی نیز با توجه به تغییر سریع و افزایش یکباره جمعیت شهرهای بزرگ چالش‌های بسیار بیشتری از منظر زیرساخت، اسکان، اشتغال، و تعامل پیش روی شهرها به ویژه شهرهای بزرگ قرار می‌گیرد که پاسخگویی به این چالش‌ها با توجه به شهر هوشمند و بهره‌وری از مزایای آن، در راستای بهبود کیفیت زندگی و افزایش پایداری شهرها نیاز اساسی می‌باشد. تاکنون نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های ادواری به عنوان یک محمل ملی و بین‌المللی برای برجسته‌سازی اقدامات صورت گرفته و افزایش تعامل بازیگران شهر هوشمند در مسیر هم‌افزایی و همیاری در نظر گرفته خواهد شد.

او افزود که در چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند تلاش خواهند کرد تا بستر تعامل مناسبی را میان بازیگران شهر هوشمند، مدیران شهری، صنعتگران، اندیشمندان و صاحب‌نظران و همچنین مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تکمیل پازل شهر هوشمند در کشور فراهم آورند.

علاوه بر آن در این نمایشگاه از یک سو فضا برای نمایش دستاوردها، فناوری‌ها، فنون و ابزارهای پیاده‌سازی شهر هوشمند ممکن خواهد شد و از سوی دیگر امکان تحلیل جامع و معرفی جدیدترین روش‌شناسی‌ها، یافته‌های علمی و دیدگاه‌های دانشگاهی فراهم شده است. در این بین توجه ویژه‌ای به ایده‌پردازی، استارتاپ‌ها و نوآوری‌های نسل نیز صورت گرفته است و در واقع می‌توان گفت که چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران، ترکیبی از علم و عمل برای ایجاد نقطه عطفی مناسب برای توسعه مفهومی و عملیاتی شهر هوشمند خواهد بود.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، به‌صورت اختصاصی به شرکت‌های دانش‌بنیان و با اختصاص یارانه نمایشگاهی برگزار می‌شود؛ از همین‌رو علاقمندان حوزه فناوری، هوشمندسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

سومین دوره این رویداد نیز سال ۱۴۰۱ از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیر ماه برگزار شده بود.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array