به گزارش ایران دکونومی، رویداد اینوتکنیک با محوریت نوآوری باز توسط شرکت ملی انفورماتیک و بانک مرکزی برگزار خواهد شد. این رویداد به‌دنبال این است که بانک مرکزی را با ایده‌های نوآورانه همراه کند و کاری کند که ایده‌های برتر تبدیل به محصولاتی قابل بهره‌برداری توسط بانک مرکزی بشوند.

علی عبداللهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در نشست خبری این رویداد اعلام کرد که بحث نوآوری باز در دنیا سابقه طولانی دارد و در ایران نیز پنج، شش سالی است که تیم‌ها روی آن تمرکز کردند. به‌گفته عبداللهی شرکت‌های بخش خصوصی روی این موضوع بیشتر از سایر شرکت‌ها کار کردند چرا که پیاده‌سازی چنین فناوری در سیستم‌های حاکمیتی چالش‌هایی به همراه دارد: سیستم‌های حاکمیتی معمولاً محرمانگی دارند و برخی از شرکت‌های دولتی نیز فکر می‌کنند که استفاده از منابع و دانش خارج از سازمان، که معنی نوآوری می‌دهد، برای شرکت‌های آن‌ها موضوع درستی نیست.

عبداللهی باور دارد رویداد اینوتکنیک سه ویژگی دارد که باید به آن‌ها دقت شود: یکی اینکه یک بخش از حاکمیت مثل بانک مرکزی پذیرفته که چالش‌ها و مشکلات خودش را با نوآوران در میان بگذارد و از آن‌ها کمک بگیرد. خیلی از نهادها باور دارند که اگر مشکلات خود را به یک سری تیم بگویند، از کجا معلوم جواب درستی بگیرند؟ ولی بانک مرکزی این اعتماد را به نوآوران کرده است. همچنین هوش مصنوعی در این رویداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که این فناوری دیگر به لایه کاربر رسیده و زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌است. این رویداد می‌تواند به شبکه‌سازی نیز کمک ویژه‌ای کند.

عبداللهی شعار اقتصاد بهتر، بانکداری بهتر و تجربه مشتری بهتر را شعار آن‌ها در این رویداد دانست.

رضا بیات ترک، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در این نشست با اعلام اینکه بانک مرکزی با استارتاپ‌ها و فینتک‌ها جلسات متعددی داشته و دغدغه‌های آن‌ها را شنیده اعلام کرد حالا این بار آن‌ها می‌خواهند از ابتکارات این تیم‌ها استفاده کنند. او باور دارد راهی که آن‌ها شروع کردند راه پر فرازونشیبی است و مشکلات زیادی دارد: اما در این راه جدی خواهیم بود و قصد داریم این مسیر نه‌چندان هموار را با دوستان پیش ببریم. بیات اعلام کرد اینوتکنیک می‌تواند زمینه‌ساز یک سری همکاری‌ها بین فعالین دانشگاهی با فعالین حوزه بانکی شود.

بیات‌ترک در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد کاربران می‌توانند از هم‌اکنون ایده‌های خود را در وبسایت این رویداد اعلام کنند و در روز رویداد نیز ایده‌های برتر بررسی می‌شود: ما ابزارهای لازم را به این تیم‌ها می‌دهیم تا به ما راهکار بدهند. راهکارهای آن‌ها سنجیده خواهد شد و در نهایت از طرح‌های برگزیده تقدیر خواهد شد و ما حامی آن‌ها خواهیم بود تا ایده‌هایشان تبدیل به محصول شود.

رویداد

جعفر مرتضویان، مدیرنوآوری و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک نیز شش محور را برای این رویداد متصور شد. او مواردی نظیر «مبارزه با پولشویی»، «حوزه اعتبار سنجی»، «حوزه سیاست‌گذاری پولی»، «حاکمیت ریسک و انطباق»، «نظارت‌های احتیاطی خرد و کلان» و «احراز هویت و امنیت» را محور این رویداد دانست. مرتضویان باور دارد بانک‌های مرکزی در دنیا با مواجهه با نوآوری سه رویکرد دارند: بانک‌های مرکزی در وهله اول نسدباکس ایجاد می‌کنند تا طرح‌های نوآورانه سریع‌تر به ثمر بنشیند. همچنین خود بانک‌های مرکزیدر دنیا شروع به ایجاد هاب‌های نوآوری می‌کنند و در مرحله اخر، خودشان تبدیل به شتابدهنده می‌شوند و از ایده‌ها حمایت می‌کنند تا تبدیل به سرویس‌های قابل مصرف شوند.

مرتضویان باور دارد رویداد اینوتکنیک می‌تواند سرآغاز ایجاد یک هاب نوآوری توسط بانک مرکزی باشد. مرتضویان مخاطب عمده این رویداد را پارک‌های علم فناوری، دانشجویان، تیم‌های استارتاپی و افراد دارای ایده نوآورانه در حوزه بانکداری دانست.

رویداد اینوتکنیک ۲۲ مرداد ماه برگزار می‌شود و سپس مرحله نهایی آن در پاییز برگزار خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array