به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پاسپورت یا همان گذرنامه، اعتبار و قدرت یک کشور را در سطح بین‌المللی و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و… نشان می‌دهد. به هر میزان که این اعتبار بیشتر باشد، مسافرت به سایر کشورهای جهان برای شهروندان دارنده آن‌ها نیز، آسان‌تر خواهد بود. رتبه‌بندی گذرنامه کشورهای مختلف، هر ساله توسط دو موسسه هنلی و پاسپورت ایندکس انجام می‌شود. معتبرترین پاسپورت‌ها و همچنین ضعیف‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال 2023 توسط شرکت شاخص پاسپورت هنلی (Henley) اعلام شد.

در رقابت برای کسب مقام اول قدرتمندترین گذرنامه جهان 34 کشور حضور داشتند. در تازه‌ترین رتبه‌بندی گذرنامه‌های جهان، سنگاپور با شکست ژاپن توانست عنوان رسمی قدتمندترین گذرنامه جهان را از آن خود سازد. آلمان و ایتالیا به طور مشترک در جایگاه دوم قوی‌ترین پاسپورت دنیا قرار گرفتند؛ چرا که هر کدام اجازه سفر به 189 کشور جهان را میسر می‌سازند.

گذرنامه ژاپن که به مدت پنج سال مقام اول را در اختیار داشت و به 191 مقصد بدون ویزا دسترسی داشت، از سلطنت خلع شد و اکنون با اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ، کره جنوبی و سوئد در جایگاه سوم مشترک است. استرالیا در جایگاه ششم در کنار مجارستان و لهستان قرار دارد.

قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2023

قوی ترین پاسپوت یا گذرنامه جهان

بی‌ارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال 2023

 پاسپورت کشور کره شمالی اعتبار چندانی ندارد و با آن می‌توان به 40 کشور جهان و بدون ویزا سفر کرد. با گذرنامه کشور  نپال به 37 کشور ، فلسطین 38 کشور ، سومالی 35 و یمن 34 کشور ، پاکستان 32 کشور، سوریه 30 کشور و با پاسپورت کشور عراق می‌توان به 29 کشور سفر کرد. اما طبق رتبه‌بندی کنونی کشورهای سوریه، عراق و افغانستان به ترتیب با رتبه های 101، 102 و 103، بی اعتبارترین پاسپورت‌های جهان هستند.

بی ارزشترین گذرنامه های جهان در سال 2023

شاخص پاسپورت هنلی (Henley) چیست؟

شاخص پاسپورت هنلی، گذرنامه کشورها را با استفاده از داده‌های انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) رتبه‌بندی می‌کند. این انجمن بزرگترین و جامع‌ترین پایگاه داده از اطلاعات مسافرتی جهان را دارد که از طریق تحقیقات وسیع در داخل کشورها پیشرفت می‌کند. این رتبه‌بندی به طور مداوم در تمام طول سال به‌روز می‌شود.

رده‌بندی گذرنامه کشورها بر اساس میزان قبولی آنها بدون ویزا که نمایانگر قدرت گذرنامه آن کشور می‌باشد، طبقه بندی می‌شوند. میزان قدرتمندی پاسپورت‌های جهان با تعداد کشورهایی که شهروندان آن بدون نیاز به ویزا سفر کنند، مشخص می‌شود. 

رتبه گذرنامه ایران در سال 2023

در سال 2023 ایران با دسترسی به 44 کشور در رتبه 96 و در کنار سودان و اریتره قرار گرفته است. دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند به 44 کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنند. این کشورها شامل مالدیو، جمهوری‌ آذربایجان، قطر، لبنان، تانزانیا، ترکیه، ارمنستان، نپال گرجستان، سوریه، عمان، سریلانکا، کامبوج، مالزی، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا، سومالی، توگو، اوگانداماکائو و زیمبابوه هستند.

اعتبار پاسپورت چه تاثیری بر اخذ ویزا دارد؟

قدرت و اعتبار گذرنامه یک کشور، بر مبنای وضعیت سیاسی و روابط این کشور با سایر کشورهای جهان تعیین می‌شود و به هر میزان که این وضعیت در سطح مناسبی قرار داشته باشد، پاسپورت کشور مورد نظر نیز، قدرتمندتر خواهد بود. بر مبنای قدرت گذرنامه یک کشور، خدمات دریافت ویزا برای دارندگان آن متفاوت خواهد بود. در واقع، به هر میزان که کشوری در لیست معتبرترین پاسپورت‌های دنیا در میان رتبه‌های برتر قرار گیرد، دریافت ویزا (در صورت لزوم) و سفر به کشورهای دیگر برای شهروندان این کشور آسان‌تر خواهد شد. به طور مثال، کشور امارات یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا را دارد و یک شهروند اماراتی، می‌تواند به بیش از 180 کشور دنیا بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کند.

منبع: forbes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array