به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بالاخره پس از چندین ماه انتظار قابلیت ساخت تصاویر به امکانات هوش مصنوعی کمپانی گوگل نیز اضافه شد و حالا Bard هم می‌تواند در این زمینه با دیگر چت‌بات‌های چندرسانه‌ای دیگر رقابت کند.

چت‌بات Bard کمپانی گوگل امروز قابلیتی را به کاربران ارائه داد که رقیب اصلیش چت‌بات ChatGPT (در قابلیت اشتراک ChatGPT Plus)، آن را چندین ماه پیش به حوزه هوش مصنوعی وارد کرده بود: قابلیت ساخت تصاویر به کمک هوش مصنوعی.

از این پس کاربران چت‌بات Bard نیز می‌توانند به کمک مدل تبدیل متن‌به‌عکسِ Imagen 2، تصاویر اختصاصی و خلاقانه خود را بر مبنای قابلیت‌های منحصربه‌فرد هوش مصنوعی ایجاد کنند. هوش مصنوعی Bard که حالا قدرت آن از مدل زبانی بزرگ و پیشرفته Gemini Pro تأمین می‌شود؛ همیشه قرار بود به قابلیت‌های ساخت تصویر مجهز شود.
پیش‌بینی می‌شد که مدل زبانی قدرتمندتر و حرفه‌ای‌تر Gemini Ultra ارمغان‌آورنده این قابلیت به چت‌بات گوگل باشد اما در حال حاضر این مدل فعلاً در دست توسعه قرار دارد.

هوش مصنوعی Bard به‌عنوان رقیبی درخور برای اشتراک پولی کمپانی OpenAI (اشتراک ChatGPT Plus) در دسترس کاربران قرار گرفته است. مشترکین این سرویس محبوب و کاربردی مدت‌هاست که به‌دلیل ادغام خدمات مدل زبانی GPT-4 و ابزار قدرتمند DALL-E 3، توانایی ساخت تصاویر بسیار باکیفیت و واقع‌گرا را دارند.
هردوی این چت‌بات‌ها در این مدت عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند؛ اما عدم وجود قابلیت ایجاد تصاویر در چت‌بات Bard، باعث شده که اشتراک پولی چت‌بات ChatGPT کمی نسبت به دستاورد گوگل مزیت بیشتری داشته باشد.

نکته مهم اینجاست که برخلاف سرویس اشتراکی ChatGPT Plus که ماهانه 20 دلار هزینه دارد؛ کاربران Bard می‌توانند بدون پرداخت هیچ‌ هزینه‌ای از امکانات ساخت تصاویر به کمک مدل Imagen 2 استفاده کنند.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی چت‌بات Bard

با توجه به جنجال‌های اخیر بر سر ایجاد و انتشار تصاویر نامناسب هوش مصنوعی از یک خواننده مشهور هالیوودی، بسیاری از کمپانی‌های هوش مصنوعی استفاده از خدمات ساخت تصاویر خود را فعلاً محدود کرده‌اند. با اینکه هنوز مشخص نیست برای ساخت این تصاویر از چه پلتفرمی استفاده شده است؛ کمپانی گوگل به کاربران خود وعده داده که توسعه این قابلیت در چت‌بات Bard با “مسئولیت‌پذیری اجتماعی تمام‌وکمال” انجام شده است.

ایجاد تصاویر Deep Fake، جعلی و نامناسب از نظر اخلاقی، همیشه یکی از بزرگترین معضلات مقوله هوش مصنوعی بوده و از زمان فراگیری این ابزار در سراسر جهان، متاسفانه بسیاری از کاربران از این قابلیت‌ها سوءاستفاده کرده‌اند. اتفاقات اخیر باعث شده که درخواستی فوری و سراسری از سوی کاخ سفید برای پایان دادن همیشگی به این اتفاقات صورت بگیرد.

بر اساس وعده کمپانی گوگل، قرار است واترمارک اختصاصی این شرکت به‌صورت غیرقابل حذف در پیکسل‌های این تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی Bard جایگذاری شده و تشخیص ساختگی و مصنوعی بودن این تصاویر را تسهیل سازد. همچنین این کمپانی اعلام کرده که سیاست‌های ایمنی و فنی بسیاری برای جلوگیری از سوءاستفاده از این ابزار برای ساخت تصاویر نامناسب به‌کار گرفته شده است.

البته قابلیت ساخت تصاویر به کمک هوش مصنوعی تنها قابلیت جدید Bard نخواهد بود. درحال حاضر پشتیبانی از ابزار ساخت تصاویر تنها به زبان انگلیسی انجام می‌شود، اما خودِ این بیش از 40 زبان دیگر به لیست خود افزوده و حالا در بیش از 230 کشور مختلف جهان در دسترس کاربران قرار گرفته است. نسخه قبلی این هوش مصنوعی فقط به زبان انگلیسی و در 170 کشور جهان عرضه شده بود.

برخی از زبان‌های جدید آپدیت چت‌بات Bard شامل عربی، اردو، بنگالی و غیره هستند. کمپانی گوگل همچنین 40 زبان را به قابلیت “بررسی دوباره” این چت‌بات اضافه کرده است. کاربران می‌توانند از طریق این قابلیت، پاسخ‌های ارائه‌شده توسط Bard را به‌طور خودکار در اینترنت جستجو کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نمایند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array