به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پلتفرم فیسبوک به‌تازگی 20 سالگی خود را جشن گرفته؛ اما این سالگرد مهم مصادف با توبیخ شدن مارک زاکربرگ در مجلس سنای آمریکا بود!

با اینکه دو دهه از فعالیت این پلتفرم جهانی می‌گذرد، اما با توجه به شرایط فعلی متا نمی‌توان انتظار جشن و پایکوبی داشت.
یکشنبه همین هفته، روز بسیار به‌یادماندنی‌ای در تاریخ فعالیت این کمپانی محسوب می‌شود. روزی که مارک زاکربرگ ۱۹ ساله درهای وبسایت جدید خود thefacebook.com را به روی دانشجویان دانشگاه هاروارد باز کرد.

با اینکه سالها از آغاز فعالیت این پلتفرم آبیِ آشنا می‌گذرد، فیسبوک همچنان یکی از شناخته‌شده‌ترین شبکه‌های اجتماعی سراسر دنیاست. اکنون فیسبوک زیر مجموعه کمپانی متای مارک زاکربرگ محسوب می‌شود و با ارزش بازاری بیش از ۱ تریلیون دلار یکی از ارزشمندترین کمپانی‌های آمریکا می‌باشد.

براساس گزارش مالی جدید متا، این کمپانی در سال 2023 بیش از 39 میلیارد دلار سودآوری داشته و خودِ پلتفرم فیسبوک هم ماهانه 3.07 میلیارد نفر کاربر فعال به‌دست آورده است! روز پس از اعلام این دستاوردها، ارزش سهام متا بیش از 20.3% افزایش یافت.

تأثیر انکارناپذیر فیسبوک در جامعه

اما این سالگرد مهم متا با شرایط بسیار ناخوشایندی مصادف شده است. چند روز پیش، مارک زاکربرگ و چند مدیرعامل‌ دیگر در برابر مجلس سنای آمریکا حاضر شدند تا درباره آسیب‌های شبکه‌‌های اجتماعی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان پاسخگو باشند. مارک زاکربرگ (مدیرعامل متا)، جیسون سیترون (مدیرعامل Discord)، لیندا یاکارینو (مدیرعامل X/توییتر)، ایوان اشپیگل (مدیرعامل Snapchat) و شو زی‌چو (مدیرعامل تیک‌تاک) با حکم رسمی در این جلسه حضور داشتند.

در این مجلس جمعی از خانواده‌های کودکانی حضور داشتند که به دلیل آسیب‌های روحی و روانی حاصل از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی متاسفانه دست به خودکشی زده بودند و یا به‌علت اوردوز مواد مخدر یا اختلالات تغذیه جان خود را از دست داده بودند. سناتورهای آمریکایی و خانواده‌های قربانیان به‌شدت زاکربرگ و دیگر مدیرعامل‌ها را تحت‌فشار قرار داده و آنها را درباره تخصیص منابع کافی برای تضمین سلامت روان کودکان مواخذه کردند.

فشار در این جلسه به‌حدی بالا بود که زاکربرگ در اقدامی غافلگیرکننده شخصاً از خانواده‌های کودکان آسیب‌دیده عذرخواهی کرد.

فشار در این جلسه به‌حدی بالا بود که زاکربرگ در اقدامی غافلگیرکننده شخصاً از خانواده‌های کودکان آسیب‌دیده عذرخواهی کرد. جلسه اخیر مجلس کنگره آمریکا، تأییدیه‌ای محکم بر این مسئله بود که کمپانی تحت‌مدیریت زاکربرگ شدیداً با جنجال‌های بی‌پایان و بحث‌های سیاسی درگیر است و همین موضوع تأثیر به‌سزایی در جامعه دارد.

سالگرد 20 سالگی راه‌اندازی یک کمپانی شناخته‌شده و محبوب معمولاً بهانه‌ای برای برگزاری جشنی بزرگ و عمومی است. برای مثال، کمپانی مایکروسافت برای سالگرد 20 سالگی خود در سال 1995 یک موزه اختصاصی بنا کرد. کمپانی اپل برای این سالگرد در سال 1997، نسخه‌ای ویژه از کامپیوترهای مکینتاش را روانه بازار کرده بود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت 20 سالگی این مجموعه را با برگزاری جشنی عمومی برای مشتریان در 500 شعبه از شعبه‌های خود گذرانده بود.

اما برای 20 سالگی فیسبوک، نقطه‌ای مهم برای سرنوشت کمپانی متا، خبری از جشن و پایکوبی نیست. زاکربرگ در سالگرد 10 سالگی این پلتفرم با انتشار پستی در فیسبوک نوشته بود که “از میزان موفقیت این کمپانی در این بازه زمانی نسبت به رقبای آن بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفته است”. اما برای سالگرد 20 سالگی که دستاورد بسیار مهم‌تری محسوب می‌شود؛ مدیرعامل متا به یک پست ساده در اینستاگرام بسنده کرده و ویدیویی مونتاژ شده از لحظات مهم این دو دهه گذشته را با کاربرانش به‌اشتراک گذاشته است. زاکربرگ در این پست نوشته: “20 سال گذشت، هنوز سرکاریم”.

زاکربرگ در روزهای اولیه شروع به‌کار فیسبوک و روزهای اخیر

دوگانگی تجربه کاربری در فیسبوک

با اینکه بسیاری از کاربران فیسبوک معتقدند این شبکه اجتماعی بسیار “ارزشمند و لذتبخش” است؛ اما نمی‌توان از تأثیر منفی این پلتفرم بر جامعه و خصوصاً کاربران کم‌ سن‌وسال‌تر چشم‌پوشی کرد.
در این دو دهه فعالیت، فیسبوک عامل اتصال بسیاری از دوستان دور و نزدیک و اعضای خانواده بوده است و جامعه‌ای مجازی بر محور علایق مشترک و یا تجربه‌های مشابه را برای کاربران ساخته است.
در عین حال، از همان اولین روز فعالیت، جنجال همیشه بخشی از سازوکار فیسبوک بوده و هست. درگیری و جهت‌گیری‌های سیاسی بی‌پایان، فراهم کردن محیطی ناامن برای کاربران کودک و نوجوان، عدم به‌کارگیری قوانین مناسب برای حفاظت از سلامت روان کاربران و موارد مشابه، همیشه جزئی از طبیعت این پلتفرم “منفورِ محبوب” بوده است!

در طی این سال‌ها، زاکربرگ جمعاً 8 بار در مجلس کنگره آمریکا حاضر شده تا برای موارد مختلفی شهادت بدهد. از موارد سیاسی جنجال‌برانگیز گرفته تا به‌کارگیری قوانین انحصارطلبانه و تأثیر شبکه اجتمای فیسبوک بر سلامت روان کاربران نوجوان.
متا در این 20 سال دستخوش تغییرات بسیاری شده است و شکایات و فرایندهای نظارتی مختلفی سعی بر منحل کردن پلتفرم فیسبوک داشته‌اند. با اینکه موج عظیم اعتراضات و درخواست برای اعمال قوانین مناسب در این شبکه اجتماعی جهانی روزبه‌روز شدت می‌یابد؛ اما تا این لحظه زاکربرگ و فیسبوک توانسته‌اند به‌سختی از این ماجراها جان سالم به‌در ببرند.

در حالی که تولد 20 سالگی یکی از مهم‌ترین دستاوردها در تاریخچه فعالیت یک کمپانی به‌حساب می‌آیند؛ در کمپانی متا زیر بمباران حملات رسانه‌ها، اعتراضات کاربران و شکایات رسمی مقامات، خبری از جشن و شادی نیست.

منبع: NBC News

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array