به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بالاخره از فناوری Wi-Fi 7 در طی نمایشگاه CES امسال رونمایی شد.

کنسرسیوم بین‌المللی Wi-Fi Alliance رسماً در هفته جاری استاندارد جدید وای‌فای 7 را راه‌اندازی کرد. نسل جدید وای‌فای، نرخ تأخیر به‌شدت کمتر و سرعت بسیار بیشتری را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. این ترکیب فوق‌العاده، فناوری Wi-Fi 7 را به بهترین گزینه برای دستگاه‌های واقعیت ترکیبی (AR+VR) و همچنین استریم با کیفیت 8K تبدیل خواهد کرد.

وای‌فای 7

نقاط تمایز Wi-Fi 7 نسبت به Wi-Fi 6 چیست؟

درحالی‌که استاندارد فعلی Wi-Fi 6E اساساً سیستم Wi-Fi 6 با پشتیبانی از باند 6 گیگاهرتز محسوب می‌شود؛ سیستم Wi-Fi 7 ارمغان‌آورنده پیشرفت‌های بسیاری است.

بیشترین سرعت ممکن در فناوری Wi-Fi 6E حدود 9 گیگابیت بر ثانیه است؛ اما فناوری Wi-Fi 7 قادر است به سرعت انتقال نجومی 46 گیگابیت بر ثانیه نیز دست یابد که حدود 5 برابر سرعت نسل فعلی وای‌فای می‌باشد.

اما سرعت بسیار بالاتر تنها نقطه تمایز Wi-Fi 7 نیست. این فناوری جدید که بر بستر کانال‌های 320 مگاهرتز کار می‌کند دارای پهنای باند بسیار وسیع‌تری نسبت به نسل‌های قبلی وای‌فای نیز می‌باشد. پهنای باند 6 گیگاهرتزی این فناوری منجر به بروز اختلالات و ازدحام بسیار کمتری در شبکه خواهد شد.

کاربرد فناوری Wi-Fi 7

نکته جالب درباره این فناوری جدید اینجاست که دستگاه‌های مجهز به Wi-Fi 7 می‌توانند به‌طور هم‌زمان داده‌ها را از طریق چند لینک با فرکانس‌های مختلف ارسال و دریافت کنند. این روند تأثیر به‌سزایی در افزایش سرعت انتقال و کاهش تأخیر خواهد داشت.
همچنین، با وجود فناوری 4K QAM، می‌توان داده‌های بیشتری را به‌صورت همزمان و به‌یکباره نیز منتقل کرد.

درواقع، تمام دستگاه‌های مجهز به فناوری Wi-Fi 7 توانایی انتقال داده‌های بسیار بیشتر در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری را خواهند داشت. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موردنیاز برای استریم با کیفیت بالاتر از 4K می‌باشد.
این بهبود در عملکرد فناوری Wi-Fi 7 همچنین برای موارد دیگری که معمولاً به پهنای باند بسیار بیشتری نیاز دارند؛ از جمله بازی‌های ویدیویی آنلاین و دستگاه‌های واقعیت مجازی/افزوده که با محتواهای سه‌بعدی سروکار دارند (مانند هدست Vision Pro اپل) نیز بسیار کاربردی خواهد بود.

با توجه به اینکه اولین روترهای این فناوری به‌تازگی رونمایی و معرفی شده‌اند؛ جا افتادن Wi-Fi 7 در میان کاربران و جامعه کمی زمان‌بر خواهد بود.
با این وجود شایعات اخیر حاکی از آن هستند که کمپانی اپل قصد دارد در آینده نزدیک پشتیبانی از این فناوری را به برخی از دستگاه‌های هوشمند خود، از جمله گوشی آیفون 16 پرو بیفزاید. گزارشات منتشر شده در چند ماه گذشته ادعا کرده‌اند که گوشی‌های آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرومکس اولین دستگاه‌های کمپانی اپل خواهند بود که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که 7 در آینده به سیستم تبلت‌های آیپد و کامپیوترهای مک نیز افزوده شود.

اما با توجه به تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های ذکر شده در این خبر، به‌نظر می‌رسد که هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل، بهترین گزینه ممکن برای بهره‌گیری از فناوری Wi-Fi 7 باشد. این هدست حدود سه هفته دیگر و در تاریخ 2 فوریه / 13 بهمن 1402 به بازارهای آمریکا عرضه خواهد شد.

منبع: 9to5mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array