به گزارش ایران دکونومی، پس از اعلام سازمان غذا و دارو مبنی بر ابطال مجوز فعالیت پلتفرم‌های سلامت دیجیتال حوزه توزیع آنلاین دارو توسط معاون اول رئیس جمهور و شکل‌گیری موج انتقادات متخصصین حقوقی، این بار معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ادعای سازمان غذا و دارو را رد کرد و فعالیت پلتفرم‌ها را قانونی دانست.

معاون حقوقی رئیس جمهور طی ارسال نامه‌‌ای به رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار بر نظر پیشین خود مبنی بر قانونی بودن فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو تاکید کرد.

معاونت علمی و سازمان غذا و دارو، به صورت جداگانه درخواست شفاف‌سازی در خصوص مجوز فعالیت‌ پلتفرم‌های توزیع دارو شدند. به نظر می‌رسد همانقدر که معاونت علمی پس از درک الزام فعالیت و توسعه سلامت دیجیتال، خواستار فعالیت قانونی این پلتفرم‌هاست، سازمان غذا و دارو مخالف این فعالیت‌هاست، درحالیکه فعالیت‌های پلتفرم‌ها می‌تواند به جمع‌آوری دیتا و تسهیل فرآیندهای این سازمان کمک کند.

البته معاونت هم تاکید کرده است که ممانعتی طبق مصوبات موجود در فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو وجود ندارد.

مجوز فروش آنلاین دارو پلتفرم

مصوبه فعالیت قانونی پلتفرم‌های آنلاین توزیع دارو، در ابتدا توسط هیئت مقررات زدایی به تصویب رسید که موجب تسریع فرآیندهای مجوزهای سلامت دیجیتال بود. اما سازمان غذا و دارو با اعتراض به این مصوبه ادعا کرد که معاون اول ریاست‌جمهوری این مصوبه را باطل کرده است.

حکومت حامی پلتفرم ها

معاون اول رئیس جمهور اما در مصاحبه‌های خود، علاوه بر تاکید فعالیت‌های سکوهای اینترنتی، صحبتی از ابطال این مجوز به میان نیاورد. قطعاً تغییر فرآیندهای سنتی به آنلاین برای نهادها سخت و چالش برانگیز است، اما وقتی الزام توسعه زیرساخت‌های سلامت دیجیتال از سمت حکومت درک شده و در دستور کار قرار گرفته، اعتراض نهادهایی مثل سازمان غذا و دارو، صرفاً یک سنگ اندازی بر مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور محسوب می‌شود.

سازمان غذا و دارو در نامه خود به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری قید کرده بود عبارت «توزیع دارو» در مصوبات صرفاً مربوط به تامین دارو حدفاصل تامین‌کننده تا داروخانه است، اما معاونت حقوقی عنوان کرده است: «هرچند واژه «توزیع» در قوانین و مقررات متعدد در معانی مختلفی به کار رفته‌ است، لیکن با عنایت به اطلاق واژه توزیع و نبود قرینه‌ای جهت محدود کردن قلمرو آن در مصوبه از یک سو و سیاست و خط مشی دولت در استفاده از سازوکارهای هوشمند از سوی دیگر و همچنین کارکرد سکوی اینترنتی یا پلتفرم که رأساً مبادرت به توزیع، عرضه و یا فروش کالا نمی‌کند بلکه امکان این امور را برای اشخاص واجد صلاحیت دیگر فراهم می‌کند … لذا برداشت آن دستگاه (هیئت مقررات زدایی) از مصوبه دولت مبنی بر دلالت واژه توزیع بر امکان توزیع دارو توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر از طریق سکوها به مصرف‌کننده نهایی (B2C) مورد تایید است.» (پیوست)

توزیع آنلاین دارو مجوز پلتفرم

طبق ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که دی‌ماه ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود، وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات موظف شده بود ظرف دو ماه برنامه هوشمند سازی زنجیره تامین خدمات و فراورده‌های سلامت‌محور را با محوریت اجزای نظام تنظیم‌گری-کاروری (رگولاتوری- اپراتوری) تصویب کند. (پیوست)

در تبصره دستورالعمل این بند، از وزارت بهداشت (که خود را متولی و نهاد بالا دست سلامت دیجیتال می‌داند) درخواست عملیاتی شدن توزیع دارو به صورت آنلاین آمده بود و البته با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصارطلبی.

اگرچه این بند مصوبه طی دو سال گذشته اجرایی نشد، اما معاونت حقوقی ریاست جمهوری در تیرماه گذشته دوباره بر فعالیت پلتفرم‌های سلامت تاکید کرد و نامه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری موجب شد تا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی زیرساخت احراز هویت لازم برای فعالیت پلتفرم‌های سلامت را ایجاد کند، اما تمامی این اقدامات موجب شد تا سازمان غذا و دارو بر مواضع قبلی خود تاکید و اعلام کند.

عبارت «توزیع» بر توزیع دارو از تولیدکننده دارو تا داروخانه اشاره می‌کند، حال معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به عنوان نهاد تفسیرکننده مصوبات دولت و برطرف‌کننده اختلاف میان دستگاه‌های اجرایی تاکید کرده که واژه توزیع دارو در مصوبات دولت به صورت عام استفاده شده است. (پیوست)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array