به گزارش ایران دکونومی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها بعد از افزایش تقاضای بازار، اقدام به تاسیس صندوق‌هایی در قالب صندوق‌های درآمد ثابت، مختلط، طلا، سهامی، سرمایه‌گذاری جسورانه و… کردند. در این مقاله در گزارشی که تپسل در خصوص تبلیغات دیجیتال این صنعت منتشر کرده است را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آمار جهانی صنعت تسهیل‌گران سرمایه‌گذاری

بر اساس داده‌های Grand view research در سال ۲۰۲۱، آمریکای شمالی با بیش از ۳۲درصد، بیشترین سهم درآمد از بازار سرمایه‌گذاری آنلاین را به خود اختصاص داد. مناطق آسیا و اقیانوسیه بازارهایی با بیشترین رشد را داشته‌اند. این رشد را می‌توان به افزایش آگاهی کشورهایی نظیر چین، هند و ژاپن در مورد مزایای پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری آنلاین عنوان کرد.

بر اساس داده‌های وب‌سایت Statista نیز ایالات متحده آمریکا تا ژانویه ۲۰۲۳ توانسته‌است بیش از ۸۵ درصد از بازار مبادله‌های سهام را به خود اختصاص دهد. بر اساس این گزارش ژاپن، بریتانیا، چین و فرانسه با مجموع ۱۷ درصد سهم این بازار، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

صنعت تسهیل‌گران سرمایه‌گذاری در ایران

در بازه زمانی اواخر ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹ که تقاضای مردم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفت، این شرکت‌ها برای جذب مشتریان بیشتر از تبلیغات تلویزیونی، محیطی و دیجیتال استفاده کردند و با همین تبلیغات مشتریان زیادی جذب شدند.

از زمانی که بورس از روند صعودی خود خارج شد، سرمایه‌گذاری در این بازارها، نیاز به دانش و تخصص پیدا کرد و مردم بیشتر از قبل به سرمایه‌گذاری‌های مطمئن متمایل شدند و با بالا رفتن نرخ تورم و گران شدن مسکن و خودرو سرمایه‌گذاری در این بازارهای موازی به سرمایه بیشتری نیاز پیدا کرد. کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان از این فرصت استفاده کردند و با معرفی صندوق‌های جدید سعی در جذب سرمایه بیشتر داشتند.

بر طبق آمارهای منتشر شده، صندوق‌های سهامی همزمان با ریزش بورس در سال ۱۳۹۹ تقاضای کمتری پیدا کردند و صندوق‌های درآمد ثابت که اکثراً سود بیشتری از بانک و ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی داشتند، رشد کردند و این رشد توانست پیوستگی خود را حفظ کند.

میزان آگاهی از برند در فضای دیجیتال چگونه است؟

از بین شرکت‌هایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی دارند، تعداد کمی از آن‌ها اپلیکیشن دارند. آب بی شاپ، کیان دیجیتال و بلوط نمونه‌هایی هستند که برای ارائه خدمات خود از اپلیکیشن استفاده می‌کنند. همین نشان‌دهنده ظرفیت بالای این فضا برای توسعه بیشتر است.

بیشترین میزان جستجو در استورها را آی بی شاپ دارد که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است و جزو اولین‌ها در این صنعت است. کیان دیجیتال و بلوط نیز با استمرار در تبلیغات سهم قابل توجهی از جستجو در استورها را دارند.

در جستجوی وب هم آی بی شاپ مانند استور بیشترین میزان جستجو را به خود اختصاص داده است. کارگزاری‌های مفید، آگاه و کاریزما نیز با استفاده از تبلیغات دیجیتال بخشی از بازار جستجو وب را به خود اختصاص دادند که تاثیر خوبی در اهداف مالی آن‌ها داشته است.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، می‌توان فهمید که آی بی شاپ با تبلیغات دیجیتال مستمر خود، رشدی پیوسته و طبیعی را تجربه کرده است. اما صندوق‌های دیگر رشد مقطعی به علت رشد بازار بورس داشتند.

تسهیل‌گران سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تبلیغاتی چه کردند؟

با بهبود وضعیت بورس در نیمسال دوم ۱۴۰۱ و بازگشت اعتماد مردم به این بازار و همچنین اشباع بازارهای موازی مثل سکه و طلا و بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها، شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برندینگ، آگاهی از برند و جذب حداکثر کاربر را در اولویت اهداف تبلیغات خود قرار دادند.

از آنجایی که فعالیت این شرکت‌ها در فضای وب است، فضای وب بیشترین بودجه تبلیغات دیجیتال را به خود اختصاص داده‌است.

بر اساس گزارش تپسل، تبلیغات شرکت‌های سرمایه‌گذاری در رسانه‌هایی با موضوع‌های ورزشی و اقتصادی در فضای درون اپلیکیشن و وب معمولاً با بازخورد بهتری روبه‌رو می‌شوند. می‌توان حدس زد که گروه سنی جوانان و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌های خرد یکی از مهم‌ترین گروه مخاطبان هدف این صنعت برای جذب کاربر، درآمدزایی و آگاهی از برند است.

پس از پایان روند اصلاح شاخص بورس در سال ۱۴۰۰ تعداد صندوق‌های سهامی و اهرمی افزایش یافت و تبلیغات برای بالا بردن آگاهی عمومی بیشتر شد. تا قبل از این، صندوق‌های درآمد ثابت مورد توجه کسب‌وکارهای این صنعت برای جذب کاربر بوده‌است. با اینکه پیش‌بینی‌های شاخص بورس غالباً مثبت است و نرخ تورم و افزایش نرخ دلار باعث سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردان بهترین راه حل عنوان می‌شود، تسهیل‌گران نیز متوجه اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی شده و محتاطانه در حال افزایش تبلیغات خود هستند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ این نوع تبلیغات نیز افزایش پیدا کند.

با بررسی‌های تپسل و سنجش نرخ کلیک، محتواهای تبلیغ شده از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان می‌توان نتیجه گرفت که شعارهای تبلیغاتی‌ای که بر بیشتر بودن سود صندوق‌ها نسبت به سود سپرده‌های بانکی تایید کرده بودند، نرخ کلیک بیشتری داشتند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array