به گزارش ایران دکونومی، در خصوص توقف فعالیت استارلینک در خاک ایران، رگولاتور بین‌الملل ارائه این خدمات را نقض آشکار مقررات بین‌المللی می‌داند و چندی پیش اتحادیه جهانی مخابرات اعلام داشته بود که استارلینک برای فعالیت در ایران نیاز به مجوز دارد.

در حالیکه سرویس‌های استارلینک ممکن است راه‌حل‌های ارتباطی مطلوبی در مناطق محروم ایران ارائه دهد، اما رگولاتورها این درخواست را با ایالات متحده و نروژ ارسال کرده‌اند. این دو کشور به‌ عنوان سهامداران کلیدی، مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های استارلینک در راستای مقررات بین‌المللی را بر عهده دارند. آن‌ها معتقدند که ارائه خدمات این چنینی نیاز به مجوز دارد و بدون مجوز، باعث نقض قوانین جهانی خواهد شد.

در حالیکه ITU مسئول تخصیص و هماهنگی طیف رادیویی جهانی و مدارهای ماهواره‌ای است و اختیارات قابل‌توجهی در موضوعات مرتبط با مخابرات بین‌المللی دارد. این موضوع در خصوص فعالیت استارلینک در ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

با این وجود رگولاتور بین‌الملل در خصوص اقدامات در پیش گرفته شده، خواهان اقدام فوری برای غیرفعال کردن پایه‌های استارلینک ایران هستند.

استارلینک

وضعیت استارلینک در ایران

وزارت ارتباطات ایران نیز با انتشار این خبر اذعان داشت که این موضوع باعث خواهد شد تا «گام مهمی برای قانونمند کردن فعالیت استارلینک در کشورمان برداشته شود تا امکان بهره‌برداری قانونی هموطنان از این سرویس فراهم گردد».

این وزارتخانه بارها اعلام کرده بود که از استارلینک استقبال خواهد کرد و وزیر ارتباطات نیز در این خصوص گفته بود: «به‌دنبال فعالیت قانونی استارلینک در ایران هستم، نه قطع‌کردن آن».

زارع‌پور، در گفتگو با دیجیاتو گفته بود که به دنبال این است که فعالیت استارلینک در ایران به صورت قانونی انجام گیرد. به باور وی استارلینک با سرعت ۳۰۰ مگابیتی قابل مقایسه با سرویس‌های فیبر نوری داخل کشور با سرعت نزدیک به ۱۰۰۰ مگابیتی نیست.

در حالیکه آماری از استارلینک‌های فعال در ایران نیست، بعضی از مقامات خبر از فعالیت ۸۰۰ دستگاه در ایران خبر دادند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array