به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) مبتنی بر سولانای فرم فانکشن (Formfunction) اعلام کرده است که تنها پس از 13 ماه فعالیت قصد دارد در بحبوحه رکود قیمت NFT سولانا و حجم معاملات آن، این فروشگاه را تعطیل کند.

روز 15 مارس (24 اسفند)، فرم فانکشن اعلام نمود که در تاریخ 29 مارس (9 فروردین) رسماً به کار خود خاتمه خواهد داد. به گفته این پلتفرم، این تصمیم پس از «مذاکرات بسیار و بررسی‌های دقیق» اتخاذ شده است. فرم فانکشن در این خصوص در توییتر خود نوشت:

«امروز باید یک خبر ناراحت‌کننده را به اشتراک بگذاریم. فرم فانکشن روز چهارشنبه، 29 مارس خاموش می‌شود. رسیدن به این تصمیم بسیار دشوار بود. ولی، پس از بحث‌های زیاد و بررسی‌های دقیق، به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم به کار خود در این پلتفرم ادامه دهیم.»

هنوز دلیل دقیق بسته شدن این بازار NFT مشخص نشده است.

رئیس انجمن و بازاریابی فرم فانکشن (Formfunction)، که با نام مستعار ” ماژِلان ” (Magellan) شناخته می‌شود، روز گذشته اینگونه توییت کرد که بنیان‌گذاران و تیم توسعه‌دهنده ما “به سمت مسیری جدید حرکت خواهند کرد که احتمالاً خارج از فضای رمزارزها و سولانا (SOL) خواهد بود. وی جزئیات بیشتری در اینباره ارائه نکرد.

عملکرد فرم فانکشن طی یک سال فعالیت

تعطیلی این بازار توکن‌های غیرمثلی در حالی اتفاق می‌افتد که تنها حدود یک سال از تاریخ راه‌اندازی آن در روز 3 فوریه 2022 (14 بهمن 1400) می‌گذرد. به گفته ماژِلان، فرم فانکشن در این مدت، علیرغم یک “بازار نزولی وحشیانه”، فروشی 5 میلیون دلاری داشته است.

لازم به ذکر است که این پلتفرم مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی، در مارس 2022 (اسفند 1400) دور اولیه 4.7 میلیون دلاری جذب سرمایه را به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر واریانت فاند (Variant Fund) و با مشارکت‌ شرکت‌های دیگری همچون سولانا ونچرز ( Solana Ventures)، کنونیکال کریپتو (Canonical Crypto)، شرکت خطرپذیر پییِر (Pear VC)، پالم تری (Palm Tree ) و اُپن‌سی ونچرز (OpenSea Ventures) برگزار کرد.

از زمان راه‌اندازی فرم فانکشن (Formfunction)، فضای گسترده‌ NFTهای سولانا از نظر حجم معاملات و کف قیمت، همزمان با کاهش قیمت رمزارز سولانا (SOL) به شدت کاهش یافته است.

ارقام ارائه شده توسط پلتفرم جمع‌آوری داده‌هایNFT  سولانا فلور (SolanaFloor) نشان می‌دهد که شاخص «بلوچیپ» NFTهای آن در این بلاکچین از اوایل فوریه 2022 (بهمن 1400) کاهش 75 درصدی قیمت دلاری را شاهد بوده است.

قیمت دلاری شاخص قیمت NFTهای بلوچیپ در فرم فانکشن

قیمت دلاری شاخص قیمت NFTهای بلوچیپ در بلاکچین سولانا از اول ژانویه 2022. منبع: SolanaFloor

تعداد خریداران روزانه NFT سولانا نیز طی 12 ماه گذشته کاهش یافته است. طبق داده‌های کریپتواسلم (CryptoSlam)، خریداران منحصربه‌فرد روزانه این پلتفرم در حال حاضر حدود 7 هزار نفر هستند که چیزی در حدود نصف عددی است که به طور متوسط در شروع سال 2022 مشاهده می‌شد.

کاهش خریداران در فرم فانکشن

کاهش خریداران روزانه منحصر به فرد NFT سولانا (خط آبی) از مارس 2022. منبع: CryptoSlam

از زمان راه‌اندازی فرم فانکشن (Formfunction) قیمت سولانا (SOL) نیز مرتب کاهش یافته است. در آغاز سال 2022، رمزارز سولانا (SOL) با قیمتی در حدود 100 دلار معامله می‌شد. در حال حاضر این ارز بیش از 80 درصد از ارزش خود را از دست داده است و در زمان نگارش این مطلب با قیمتی در حدود 19 دلار معامله می‌شود.

ناگفته نماند که فروپاشی صرافی اف تی ایکس (FTX) در نوامبر 2022 (آبان) ضربه سختی بر قیمت سولانا (SOL) وارد کرد و این دارایی از آن زمان تاکنون، برای به دست آوردن مجدد ارزش خود تلاش کرده است. سم بنکمن-فرید، بنیانگذار اف تی ایکس (FTX)، یکی از سرمایه‌گذاران اولیه بلاکچین سولانا بود.

در همین حال، گزارش شده است که مجموعه‌های شناخته شده NFT که ابتدا بومی بلاکچین سولانا بودند، کم‌کم این پلتفرم را کنار گذاشته‌اند. در ماه دسامبر سال گذشته، DeGods و y00ts دو پروژه NFT سولانا با عملکردی عالی، اعلام کردند که برای «کشف فرصت‌های جدید» و یافتن امکان رشد مداوم مجموعه‌ها، به بلاکچین اتریوم و پالیگان پل می‌زنند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبعcointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array