به گزارش ایران دکونومی، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، شانس اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی حدود ۶۳ درصد، رشته‌های علوم انسانی ۴۵ درصد و دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی حدود ۴۱ درصد است و رشته‌های هنر، علوم پایه و کشاورزی کمترین تقاضا برای بازار کار در ایران را دارند.

بدون شک یکی از مهمترین عوامل در تحول و توسعه جوامع بشری منابع انسانی است. و به هر میزانی که نیروی انسانی توامندتر باشد، شانس اشتغال او به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمعیت بیکار جامعه

معاون اشتغال وزیر کار از وجود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار در کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ایران خبر داده و گفت: ۴۰ درصد از این تعداد جمعیت بیکار را جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

بر اساس این پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان یکی از مهمترین نیاز‌هایی است که در برنامه‌ریزی‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و توسعه پایدار کشور حائز اهمیت است و می‌توان گفت برنامه‌های آتی بدون توجه به نیاز‌های اقتصادی و تقاضا‌های اجتماعی نمی‌تواند بهره‌وری مناسبی در کشور ایجاد کند. 

از سال ۱۳۹۷ در طرح پایش اشتغال دانش آموختگان فعال شده‌اند تا بتوانند با جمع آوری اطلاعات، تصمیم‌گیری‌های درستی انجام دهند و براساس آن هم اطلاعات مفید و سودمندی از بازار کسب‌وکار به دست آورند و هم اینکه علاوه بر بهبود برنامه‌ها، با مشاوره‌های شغلی، دانشجویان را به سوی بازار کار مناسب هدایت کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array