به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) تصمیم گرفته تا قابلیت Circle را برای همیشه غیرفعال کند.

عملکرد این قابلیت مشابه قابلیت Close Friends استوری‌های اینستاگرام بود و به کاربران این پلتفرم اجازه می‌داد تا محتواهای خود را با بخش کوچکتر و منتخبی از مخاطبان به‌اشتراک بگذارند.
به‌عبارت دیگر، تجربه کاربری صمیمانه‌تری در اختیار افراد فعال در این شبکه اجتماعی قرار می‌گرفت و دیگر نیازی نبود تا همه اینترنت در جریان شخصی‌ترین افکار و مسائل زندگی یک فرد خاص قرار بگیرد!

فعالیت در یک محیط محافظت‌شده و اختصاصی هر فرد، به کاربران اجازه می‌داد تا بدون نگرانی از عواقب و ریسک‌های احتمالی، با دوستان و نزدیکان خود به مبادله اطلاعات بپردازند. اما واقعیت تلخ دنیای مجازی و اینترنت اینجاست که هیچ‌کاری در این محیط بدون عواقب نبوده و نخواهد بود.
متاسفانه این قابلیت همیشه و 100% قابل‌اطمینان نبود و قابلیتی که نتوان بر روی کارایی آن حساب باز کرد؛ به درد فعالیت‌های شخصی‌تر نمی‌خورد.

توییتر

تاریخچه و مسیر پیشروی قابلیت Circles

اوایل ماه فوریه سال میلادی جاری (2023) بود که برخی از کاربران گزارش دادند توییت‌های منتشر شده آنها در بخش Circle به‌دست افرادی رسیده که در لیست اختصاصی دوستان و آشنایان آنها حضور نداشتند! این باگ مجدداً در ماه آپریل نیز مشاهده شد و پلتفرم توییتر (که در آن بازه زمانی هنوز به X ری‌برند نکرده بود) از کاربران رسماً عذرخواهی کرد.

حتی زمانی که محتوای منتشر شده در بخش Circle بدون هیچ باگ و مشکلی به‌صورت خصوصی به دست مخاطبین مدنظر می‌رسیدند؛ از لحاظ ظاهری تمایزی با محتواهای عمومی نداشتند. درست مانند استوری‌های Close Friends اینستاگرام که با یک نوار سبز رنگ از استوری‌های عمومی با نوار قرمز رنگ مجزا می‌شوند؛ توییت‌های منتشر شده در فضای Circle نیز باید از محتواهای عمومی قابل‌تشخیص باشند.
اما گهگاهی باگ‌های زیرساختی این قابلیت باعث می‌شد که این محتواها از لحاظ ظاهری و نمایشی تفاوتی با محتواهای عمومی نداشته باشند و باعث ایجاد سردرگمی میان کاربران و مخاطبان شوند.

یکی از جالب‌ترین (و شاید عجیب‌ترین!) نکات مربوط به فضای Circle در توییتر این بود که کاربران می‌توانستند افرادی که حتی آنها را دنبال نمی‌کنند را نیز به دایره اختصاصی دوستان نزدیک خود بیفزایند و این اشخاص منتخب هیج راهی برای خارج کردن خود از این وضعیت نداشتند!

Circle

قابلیت Circle توییتر در آگوست سال 2022 و تنها چند ماه قبل از روی کار آمدن ایلان ماسک به‌عنوان مالک و مدیرعامل جدید؛ به کاربران معرفی شده بود.
در طی این یک‌سال، بسیاری از افراد نگران حریم خصوصی و فعالیت شخصی خود در این محیط بودند و واهمه داشتند که به دلیل این باگ‌های زیرساختی، محتواهای اختصاصی آنها در دسترس عموم قرار بگیرد.

با غیرفعال شدن این قابلیت، کاربران از مشاهده توییت‌های منتشر شده در بخش Circle خود توسط همه دنبال‌کنندگانشان اظهار نگرانی کرده‌اند؛ اما تا این لحظه گزارشات نشان داده‌اند که این پست‌ها (توییت‌ها!) فقط به خودِ صاحبان اکانت کاربری نمایش داده می‌شود و توسط دیگران قابل مشاهده نیستند.
اما در هر صورت، با تغییرات روزافزونی که در پلتفرم X در حال اتفاق افتادن هستند؛ به کاربران توصیه می‌شود که جانب احتیاط را در نظر گرفته و محتواهای Circle مدنظر خود را به‌کلی از این شبکه اجتماعی حذف کنند.

هنوز مشخص نیست که چرا کمپانی X تصمیم گرفته تا این قابلیت را از لیست خدمات خود خارج کند؛ شاید ایلان ماسک قصد داشته باشد تا بعدها از همین فضا با یک نام جدید رونمایی کرده و آن را به‌عنوان یک آپدیتِ پولی در اختیار کاربران قرار دهد!
در هر صورت؛ دقیقاً همین اتفاق برای سرویس رایگان TweetDeck افتاد و پس از ری‌برند به X Pro، کاربران برای دسترسی به خدمات این سرویس ملزم به پرداخت هزینه/خرید اشتراک X Premium شده‌اند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array