با افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین ایالات متحده و چین، شرکت بین‌المللی ماشین‌های تجاری آمریکا، موسوم به IBM، اعلام کرده است که بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) خود را در چین منحل می‌کند. این تصمیم شامل تعطیلی “آزمایشگاه توسعه چین” و “آزمایشگاه سیستم‌های چین” می‌شود و بیش از 1000 نفر از کارمندان این شرکت در شهرهای پکن، شانگهای و دالیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به گزارش “ساوت چاینا مورنینگ پست”، یک نماینده IBM بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد اخراج‌ها، اعلام کرد که این تغییرات تأثیری بر توانایی شرکت در پشتیبانی از مشتریان در سراسر منطقه چین بزرگ نخواهد داشت. پس از بسته شدن این دو بخش، IBM قصد دارد تمرکز خود را به ارائه خدمات به شرکت‌های خصوصی و چندملیتی منتخب در چین معطوف کند.

همچنین، گزارش‌هایی از “وال استریت ژورنال” حاکی است که IBM فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را به دفاتر دیگری خارج از چین منتقل خواهد کرد و هم‌اکنون در حال استخدام مهندسان و محققان در بنگلور، هند است.

IBM یکی دیگر از شرکت‌های فناوری است که به دلیل رقابت و تنش‌های روزافزون بین چین و ایالات متحده، کارمندان خود را در چین کاهش می‌دهد. علاوه بر این، شرکت‌هایی نظیر اریکسون، تسلا، آمازون و اینتل نیز در سال جاری کاهش مشاغل خود را در این کشور تجربه کرده‌اند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که احتمال قطع همکاری‌های علمی و فناوری بین آمریکا و چین با عدم تمدید یک پیمان 45 ساله در این زمینه بیشتر شده است، که می‌تواند به پایان همکاری‌های دو ابرقدرت در حوزه‌های حیاتی منجر شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array