به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، انتظار چندین ماهه بازار برای راه‌اندازی یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) برای معاملات اسپات بیت‌کوین، به طور بالقوه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را تغییر داده و نقش بیت کوین در سیستم‌های مالی را تقویت کرده است. تایید این محصول به یک سناریوی صعودی درازمدت ختم می‌شود که در اصل تلفیقی از روندهای تاریخی، تحولات نظارتی و دینامیک بازار است که همگی به سمت یک دوره صعودی پایدار برای بیت کوین اشاره دارند.

روند رشد 2 ساله پیش روی بیت کوین

به گفته علی مارتینز (Ali Martinez)، تحلیلگر معروف بازار ارزهای دیجیتال، روند فعلی بیت‌ کوین به نوعی منعکس‌کننده روند صعودی آن بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ و نیز سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ است. وی با تحلیل دوره و سود چرخه‌های صعودی گذشته، توانسته است اوج بعدی قیمت بیت‌کوین را برای حدوداً ماه اکتبر ۲۰۲۵ پیش‌بینی کند.

به گفته مارتینز، در بازار صعودی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ شاهد بودیم که قیمت بیت‌کوین از کمتر از ۲۰۰ دلار تا مرز ۲۰ هزار دلار افزایش یافت. سپس در چرخه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ قیمت از محدوده ۳۱۰۰ دلار به حدود ۶۹ هزار دلار رسید. وی با اشاره به احتمال تکرار تاریخ می‌گوید:

« ممکن است تاریخ بیت‌کوین تکرار شود؛ یعنی بیت کوین هنوز ۷۰۰ روز از چرخه گاوی خود را پیش رو دارد.»

عملکرد قیمت بیت کوین پس از کف چرخه فعلی
عملکرد قیمت بیت کوین پس از کف چرخه فعلی؛ منبع: گلس‌نود

همانطور که قبلاً هم اشاره شده است، به عقیده تحلیلگران، تایید یکی از صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات بیت‌کوین می‌تواند نقش محرک‌ اصلی برای بازار صعودی بعدی را ایفا کند. با این حال، دن مورهد (Dan Morehead)، مدیرعامل شرکت پانترا کپیتال (Pantera Capital)  معتقد است این احتمال وجود دارد که استراتژی «شایعه را بخر، اخبار را بفروش»، پس از محقق شدن این خبر، باعث آغاز یک روند نزولی قوی در بازار شود.

به گفته او، این الگو بعد از راه‌اندازی قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) و عرضه عمومی سهام کوین بیس هم اتفاق افتاده بود. به طوری که پیش از چنین رویدادهای مهمی، بازار یک  دوره صعودی قوی را تجربه می‌کند و به محض محقق شدن آن اتفاق، فشار فروش گسترده، با افت شدید قیمت‌ها همراه می‌شود. البته نباید فراموش کرد که عرضه چنین محصولی بی‌شک دسترس‌پذیری بیت کوین را با تحولات زیادی روبرو می‌کند و منجر به افزایش چشمگیر مشارکت سرمایه‌گذاران نهادی در این بازار خواهد شد.

قیمت بیت کوین قبل و بعد از رویدادهای مهم
قیمت بیت کوین قبل و بعد از رویدادهای مهم؛ منبع: Pantera Capital

قیمت بیت کوین در چرخه بعدی

در میان تمام پیشنهادات موجود، تحلیلگران معتقدند ETF  اسپات بیت کوین پیشنهادی شرکت بلک راک  (BlackRock)، به طور خاص، می‌تواند یک عامل تغییردهنده مهم باشد. به طوری که حتی عده‌ای تاثیرات آن را با راه‌اندازی ETFهای طلا در اوایل دهه ۲۰۰۰ مقایسه می‌کنند. این دسته از تحلیلگران معتقدند ETFهای بیت کوین درست مانند آنچه  ETFهای طلا با ورود سرمایه‌گذاران جدید در این بازار ایجاد کرد، می‌توانند با افزایش تقاضای بیت کوین به این رمزارز کمک کنند جایگاه خود به عنوان یک کلاس دارایی اصلی را محکم کند.

در واقع ETFهای بیت کوین با جذب موج تقاضا از خرده فروش‌های سنتی و البته پشتیبانی ماهیت چرخه‌ای بیت کوین بر اساس قواعد عرضه و توزیع شفاف آن، به قدرت این چشم‌انداز صعودی خواهد افزود. درواقع، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را طوری طراحی کرده است که یک چرخه چهار ساله قابل پیش‌بینی داشته باشد که بر حرکات قیمت آن تأثیرگذار است. بر همین اساس، مورهد ضمن تایید نظرات مارتینز تأکید می‌کند که در صورت تکرار روندهای گذشته، رالی صعودی کنونی بیت کوین احتمالاً تا اکتبر یا نوامبر سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

چرخه‌های چهار ساله بیت کوین
چرخه‌های چهار ساله بیت کوین. منبع: Pantera Capital

ناگفته نماند که نباید تاثیرات وجود محیط اقتصادی و نظارتی کلان در روند قیمت ارزهای رمزپایه را نادیده گرفت. اتفاقاتی مثل پیروزی‌ حقوقی اخیر ریپل در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و روند حل و فصل سریع پرونده سم بنکمن-فرید و رسوایی‌های اخیر بایننس، وضوح و بلوغ قانونی در صنعت کریپتو را بیش از پیش به تصویر می‌کشند.

در آخر باید گفت ترکیبی از الگوهای تاریخی، تایید احتمالی ETF اسپات بیت کوین و وجود یک محیط نظارتی مطلوب، ازجمله عواملی هستند که تایید می‌کنند بیت کوین می‌تواند چرخه صعودی خود را تا ۷۰۰ روز آینده حفظ و جایگاه خود در سیستم مالی جهانی را تقویت کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: beincrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array