به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شرکت فروشگاهی چینی JD.com روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که در دادگاه ضدانحصاری در برابر کمپانی علی‌ بابا پیروز شده است.
علی‌ بابا، این غول تجارت چینی در این دادگاه متهم به ایجاد فضای ناعادلانه و انحصارطلبانه در بازار شده و باید مبلغ 1 میلیون یوآن (معادل 140 میلیون دلار) جریمه بپردازد.

به گزارش وبسایت رویترز، دادگاه عالی خلق پکن اعلام کرد که هولدینگ علی‌ بابا همراه دو شرکت Zhejiang Tmall Network Co و Zhejiang Tmall Technology Co از تسلط خود بر بازار سوءاستفاده کرده و رفتارهای انحصارطلبانه‌ای را برگزینده‌اند.
این شیوه‌های انحصاری که با نام “انتخاب یکی از دو مورد” شناخته می‌شوند؛ در نهایت منجر به ضرر و زیان مالی شدید به شرکت JD.Com شده است.

علی بابا

شکست علی‌ بابا، غول تجارت چینی در برابر JD

سخنگوی شرکت فروشگاه JD.Com در خصوص حکم صادر شده برای کمپانی علی‌ بابا در بیانیه خود نوشته است: “این حکم قانونی نه‌تنها تصمیم‌گیری بسیار منصفانه و صحیحی در حمایت از مقاومت و ایستادگی JD دربرابر قوانین انحصارطلبانه بازار است؛ بلکه لحظه بسیار مهمی در ایجاد قوانین رقابت سالم و عادلانه در بازار چین نیز محسوب می‌شود”.

این سخنگو ادامه داد: “حفظ عدالت بازار و نظم رقابت از طریق حاکمیت قانون، لحظه‌ای بسیار مهم در روند قانونی ضدانحصار چین را رقم خواهد زد”. سخنگوی کمپانی علی‌ بابا در واکنش به این حکم قضایی اعلام کرده که “از رأی دادگاه مطلع هستند و به این تصمیم‌گیری احترام خواهند گذاشت”.

کمپانی علی‌ بابا در سال 2021 در پرونده‌ای مشابه در زمینه رفتارهای انحصارطلبانه به پرداخت جریمه 2.75 میلیارد دلاری توسط قانون‌گذران چینی محکوم شده بود.

شرکت فروشگاهی JD.com در عین استقبال از حکم صادر شده توسط دادگاه خلق چین، اظهار کرده که اقدامات انحصاری مانند “تاکتیک انتخاب یکی از دو” نه‌تنها منجر به ایجاد اختلال در رقابت در بازار می‌شوند، بلکه آسیبی جبران‌نشدنی به حقوق برندها، تجار و مصرف‌کنندگان نیز وارد خواهند کرد.

این تاکتیک ناعادلانه که فروشندگان و بازرگانان آنلاین را مجبور به انتخاب تنها یک پلتفرم فروش به‌عنوان کانال توزیع محصولات خود می‌کرد؛ سال‌ها در بازار تجارت الکترونیک کشور چین به‌عنوان یک رویه رایج جا افتاده بود. در نهایت، در تاریخ دسامبر سال 2020 (آذر ماه سال 1399) تحقیقات شدید ضدانحصاری علیه کمپانی علی‌ بابا آغاز شد.

دنیل ژانگ، مدیرعامل غول تجارت الکترونیک چینی علی بابا، در اواخر بهار امسال پس از 8 سال خدمت از سمت خود کناره‌گیری کرده بود. او که در سال 2015 جایگزین مدیرعامل پیشین، جک ما شده بود؛ جو سای، نائب‌رئیس اجرایی قبلی را جایگزین خود کرده بود.

در حال حاضر سخت‌گیری و نظارت شدیدی بر استفاده از شیوه‌های انحصارطلبانه توسط کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی و یا تجارت آنلاین وجود دارد. در موارد مشابه اخیر، کمپانی گوگل در دادگاه ضدانحصاری در برابر شرکت‌ بازی‌سازی Epic Games شکست خورده بود و کمپانی اپل نیز به اتهام در اولویت قرار دادن روش‌های پرداختی مؤسسات مالی مسترکارت و ویزا به رشوه‌خواری متهم شده بود. در نتیجه این رفتارهای انحصارطلبانه، مشتریان و فروشگاه‌ها چاره‌ای جز پرداخت هزینه‌های بالاتر و البته غیرمجاز نداشته‌اند!

منبع: Reutersasia financial

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array