به گزارش ایران دکونومی، کاهش قیمت مسکن و رکود معاملات در بازار مسکن باعث شده است که تقاضا برای دریافت وام مسکن کاهش یابد.

دریافت وام مسکن مراحل زمانبری دارد. اگر برای دریافت وام مسکن اقدام به سپرده‌گذاری کنید، پول شما یک سال در بانک مسکن بلوکه خواهد شد اما برای کسانی که عجله دارند، راه میانبری وجود دارد: خرید اوراق تسه. اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن که به اختصار «تسه» نامیده می‌شود؛ نسبت به سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن اولویت پرداخت دارد. 

اوراق تسهیلات مسکن یا تسه، همان اوراقی است که فروشنده با فروش آن از مزایای مالی بهره برده و خریدار نیز می‌تواند از مزایای وام خرید یا تعمیر خانه، بدون نیاز به سپرده‌گذاری استفاده کند.

خرید و یا فروش اوراق تسهیلات مسکن از طریق کارگزاری بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است.

 امروز قیمت هر برگ امتیاز اوراق تسهیلات مسکن (تسه) سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار و ۹۰ تومان، اوراق سال ۱۴۰۱ به میزان ۸۸ هزار تومان و ۱۴۰۲ معادل ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

بر این اساس متاهل‌های ساکن تهران باید برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی خرید تعداد ۱۶۰۰ برگه اوراق تسهیلات به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله تعداد ۳۲۰  برگه اوراق خریداری کنند که با قیمت ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کنند. روز ۲۰ مردادماه قیمت هر برگ تسه سال ۱۴۰۲ معادل ۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود که آمار از افت ۲.۴ درصدی قیمت هر برگ تسه حکایت دارد.

بر این اساس متاهل‌های ساکن تهران باید برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی خرید تعداد ۱۶۰۰ برگه اوراق تسهیلات به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله تعداد ۳۲۰ برگه اوراق خریداری کنند که با قیمت ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کنند. روز ۲۰ مردادماه قیمت هر برگ تسه سال ۱۴۰۲ معادل ۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود که آمار از افت ۲.۴ درصدی قیمت هر برگ تسه حکایت دارد.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله دریافت کنند که با این حساب باید ۸۰۰ برگه برای وام خرید و ۳۲۰ برگه برای جعاله جمعا به تعداد ۱۱۲۰ فقره خریداری کنند. بنابراین باید ۹۸ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است.

 توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۶ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز ۱۱۲ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

رکود بازار مسکن در شهر تهران

اگرچه رکود در بازار مسکن گردش مالی این بخش را کاهش می‌دهد، اما اثرات مثبتی نیز دارد که به کاهش تا ۲۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی منجر شده است،و موجب کاهش کوچ سرمایه‌گذاران از شمال شهر به مناطق جنوبی و بافت‌های فرسوده شده است و باعث ایجاد امیدواری متقاضیان واقعی به خرید مسکن شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array