به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت طی دو هفته گذشته صعودی بوده و به بالاترین رقم طی دو ماه گذشته رسیده است. آمارهای اقتصادی مثبت آمریکا و محرک‌های جدید اقتصادی چین، امید به بهبود تقاضا را افزایش داده است؛ این در حالی است که نگرانی در مورد عرضه نفت خاورمیانه از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

تأثیر آمارهای اقتصادی بر تقاضای نفت

بازارهای نفت طی دو هفته گذشته روندی صعودی داشته‌اند. این صعود ریشه در آمارهای اقتصادی آمریکا دارد؛ رشد غیرمنتظره 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم 2023. علاوه بر این، افزایش میزان شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که نشان دهنده تورم است، چشم انداز تقاضا برای انرژی را تقویت می‌کند.

با توجه به این آمارها، احتمال به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تا ماه می 2024، تأثیر آن بر معاملات آتی بازار را به نگرانی اصلی معامله گران تبدیل کرده است.

تشدید تنش های خاورمیانه

خطرات ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه تشدید شده و از قیمت حمایت می‌کند. حمله حوثی‌ها به یک کشتی حمل سوخت در خلیج عدن و حمله پهپاد اوکراینی به یک پالایشگاه انرژی روسیه، نگرانی‌های مربوط به اختلال در عرضه را افزایش داده است.

روند معاملات آتی نفت خام سبک

قیمت معاملات آتی نفت خام سبک افزایش یافت و در 78.01 دلار بسته شد که بالاترین قیمت از نوامبر بوده و حاکی از افزایش هفتگی قابل توجه 6.50 درصدی است. ساختار معاملات آتی برنت منعکس کننده نگرانی های فزاینده عرضه است. نکته قابل تامل اینکه، گزارش منتشره کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) نشان می‌دهد که مدیران سرمایه گذاری، موقعیت‌های خرید خود را در معاملات آتی و اسپات طلای سیاه افزایش داده‌اند.

علل افزایش اخیر قیمت نفت

عامل اصلی افزایش قیمت اخیر، کاهش بیش از 9.2 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام تجاری آمریکا است؛ آن هم در حالی که این میزان 2.1 میلیون بشکه پیش بینی شده بود. این کاهش قابل توجه به کمبود عرضه اشاره دارد.

بهبود اقتصادی چین

محرک‌های اقتصادی چین نیز بر تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد. تزریق نقدینگی اخیر بانک مرکزی چین با هدف تقویت سیستم بانکی، نشان دهنده تعهد به رشد اقتصادی است. انتظار می‌رود چنین اقداماتی همراه با سیاست‌های حمایت از بخش املاک، تقاضای طلای سیاه را در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش دهد.

پیش بینی کوتاه مدت بازار نفت خام

برای هفته آینده، چشم انداز بازار نفت به طور قطعی صعودی است. ترکیبی از شاخص‌های قوی اقتصادی آمریکا، افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و محدودیت عرضه، در کنار تلاش‌های چین برای احیای اقتصادی، زمینه را برای ادامه حرکت صعودی قیمت فراهم می‌کند.

با این حال، معامله گران باید تحولات ژئوپلیتیکی و تغییرات موجودی را به دقت زیر نظر داشته باشند، زیرا می‌تواند باعث نوسانات زیادی در بازار شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array