به گزارش ایران دکونومی، اوراق گواهی سپرده خاص با مجوز بانک مرکزی و با نرخ ۳۰ درصد از روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن تا ۱۸ بهمن به مدت ۷ روز کاری برای تامین سرمایه در گردش تعاونی‌ها منتشر شد.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود ۳۰ درصد، سیاست موقت بانک مرکزی است و تا سقف مشخصی عرضه می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه آیا انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود 30 درصدی برای ماه‌های آینده هم ادامه می‌یابد؟ اظهار کرد: قرار نیست این سیاست ادامه‌دار باشد.

وی افزود: انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود مذکور، سیاست موقت بانک مرکزی است و تا سقف مشخصی عرضه می‌شود.

خاندوزی گفت: به محض خاتمه سقفی که بانک مرکزی برای عرضه این اوراق از سوی شبکه بانکی تعیین کرده، فروش اوراق دیگر قابلیت ادامه نخواهد داشت؛ چون این سیاست برای سپرده خاص پروژه‌های ویژه تعریف شده است.

نرخ سود سالانه اوراق گواهی ارائه شده ۳۰ درصد است و مدت زمان قرارداد اوراق یکسال است. 

علت فروش اوراق با سود ۳۰درصدی چیست؟

از آنجایی که مردم تمایل دارند دارایی های خود را در دلار و طلا سرمایه گذاری کنند. طبیعتا چنین شرایطی باعث ادامه تورم در این بازارها خواهد شد.و زمانی که این بازار ها در تلاطم قرار می‌گیرند، انتشار گواهی سپرده خاص موجب خواهد شد تا نقدینگی به جای این که جذب بازارهای سفته بازی شود، به سمت تولید هدایت شود.

در چنین شرایطی بانک مرکزی با دادن سود منطقی بانکی و هدایت سرمایه‌‌های مردم به سمت سپرده‌های بانکی تا حدودی می‌تواند به این وضعیت سروسامان دهد.

در این راستا بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده بانکی خاص با سود ۳۰ درصد را به مردم عرضه می‌کند این اقدام سرمایه‌ها را به خدمت تولید در می‌آورد و از سوی دیگر به کاهش نقدینگی و مهار تورم منجر خواهد شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array