به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا درحال کار کردن بر روی یک برنامه اشتراکی ویژه برای کاربران ساکن در مناطق اتحادیه اروپا می‌باشد.
این اشتراک پولی بدون تبلیغات قرار است در دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک در اروپا عرضه شود.

منابع آگاه و ناشناس این مسئله بیان کردند که چندین هزینه مختلف برای عرضه این سرویس اشتراکی به کاربران مطرح شده که منطقی‌ترین آن اشتراک ماهانه 10 یورویی (حدود 10.49 دلار) می‌باشد.

توسعه این برنامه اشتراکی راه‌حل نهایی کمپانی متا برای رعایت چارچوب‌های مدنظر تصویب شده توسط اتحادیه اروپا در زمینه تبلیغات دیجیتال می‌باشد. براساس قوانین این اتحادیه، نمایش تبلیغات دیجیتالِ هدفمند (بدون رضایت افراد)، حریم شخصی کاربران را نقض کرده و از لحاظ اخلاقی قابل‌قبول نیستند.

اینستاگرام

جلوگیری از کاهش درآمد با معرفی سرویس اشتراکی متا

قاعدتاً حذف کردن کلیِ تبلیغات در این دو پلتفرم محبوب و پرکاربرد در جهان منجر به ضرر مالی بسیار هنگفتی برای متا خواهد شد؛ در نتیجه این غول تکنولوژی امیدوار است بتواند با معرفی اشتراک 10 یورویی بدون نمایش تبلیغات، هم رضایت اتحادیه اروپا و کاربرانش را به‌دست آورد و هم متحمل زیان مالی نشود.

ارائه دسترسی رایگان به‌همراه نمایش تبلیغات و همچنین معرفی اشتراک پولی بدون نمایش تبلیغات، ممکن است منجر به ترغیب کاربران به‌خرید اشتراک پولی شده و کار متا را برای اطاعت از قوانین اتحادیه اروپا تسهیل سازد.

درحال حاضر، اشتراک معمولی ماهانه نتفلیکس برای کاربران اروپایی 7.99 یورو، اشتراک ماهانه Premium یوتیوب حدود 12 یورو و اشتراک ماهانه Premium اسپاتیفای حدود 11 یورو قیمت دارد.
متا قصد دارد اشتراک پولی اینستاگرام و فیسبوک در گوشی‌های هوشمند را حدود 13 یورو (با احتساب کمیسیون‌های دریافتی از اپ‌استور اپل و گوگل‌پلی) درنظر بگیرد.

این کمپانی در اوایل سال جاری مجبور به پرداخت جریمه‌ای سنگین به دستور کمیته ایرلندی محافظت از داده‌ها شده بود. این کمیته اعلام کرده بود که “سوءاستفاده” از فعالیت مجازی و آنلاین کاربران برای جمع‌آوری داده‌ها و نمایش تبلیغات هدفمند به آنها به‌هیچ‌وجه مجاز و قابل‌قبول نمی‌باشد.
متا مدتی بعد مدعی شد که قصد دریافت اجازه و تأییدیه کاربران برای نمایش تبلیغات هدفمند بیزینس‌ها و کسب‌وکارهای مختلف را داشته است.

حدود یک ماه پیش روزنامه نیویورک‌تایمز اخبار مشابهی را منتشر کرده بود که حاکی از تلاش‌های پشت‌پرده متا برای دور زدن قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا بود. براساس این گزارشات تأیید نشده، متا امیدوار است بتواند با ارائه این برنامه اشتراکی ویژه برای کاربران اروپایی، از سد تمهیدات امنیتی اتحادیه اروپا با موفقیت گذر کند.

کمیته ایرلندی حفاظت از داده‌ها (IDPC)، مدتی پیش متا را به جرم انتقال داده‌های خصوصی کاربران اروپایی به ایالات متحده آمریکا، بیش از 1.3 میلیارد دلار جریمه کرده بود! این جرم، نقص قانون GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) تلقی شده و به همین دلیل کمپانی متا را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است.
در جولای سال میلادی جاری، آمریکا و اروپا با امضای قراردادی دوستانه، روند انتقال داده‌ها را برای شبکه‌های اجتماعی تسهیل کردند.

علاوه‌بر اینستاگرام و فیسبوک، پلتفرم نسبتاً تازه‌وارد Threads نیز هنگام انتشار با مشکلات شدیدی مواجه شده بود. عرضه این شبکه اجتماعی متن‌محور تا مدت نامعلومی در اروپا به تعویق افتاده است. دلیل این تعویق، نگرانی پیرامون نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا و اعمال قانون DMA (Digital Markets Act – قانون بازارهای دیحیتالی) است. این قانون دیجیتالی کمپانی‌های بزرگ را از استفاده مجدد داده‌های خصوصی کاربران (برای مثال به قصد ردیابی فعالیت و ایجاد تبلیغات هدفمند) منع کرده است.

تصویب دو لایحه Digital Services Act و Digital Markets Act در اتحادیه اروپا، انحصار پلتفرم‌های آنلاین و بزرگ در نواحی اروپا را درهم خواهد شکست و کمپانی‌هایی مانند متا، گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت را به همکاری با نهادهای نظارتی و امنیتی در چارچوب‌های معین و کنترل‌شده وادار خواهد کرد.

اگر اشتراکی شدن اینستاگرام و فیسبوک برای کاربران ساکن اتحادیه اروپا واقعاً عملی شود، دسترسی به Threads نیز برای افراد ساکن اتحادیه اروپا پولی و بدون نمایش تبلیغات خواهد بود.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array