به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ممکن است کمپانی متا دو مورد از پلتفرم‌های محبوب و کاربردی خود، فیسبوک و اینستاگرام را به‌عنوان یک محصول اشتراکی و بدون نمایش تبلیغات در دسترس کاربران تحت پوشش اتحادیه اروپا قرار دهد.

براساس گزارش روزنامه The New York Times، کمپانی متا در حال بررسی یک برنامه ویژه است که کاربران از طریق آن می‌توانند با خریدن یک اشتراک کاربری اختصاصی، از مشاهده آگهی‌های تبلیغاتی در دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک فارغ شوند.

این اقدام متا تلاشی برای دور زدن قوانین بسیار سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا می‌باشد. این اتحادیه چارچوب‌ها و قوانین معینی را برای محافظت از امنیت داده‌های کاربران و حریم خصوصی افراد تدوین کرده است. نمایش آگهی‌های متمرکز و هدفمند، که معمولاً نقش بسیار مهمی در شبکه‌های اجتماعی دارد، یکی از مواردی است که این قوانین را نقض می‌کند.
به همین دلیل متا امیدوار است بتواند با ارائه این برنامه اشتراکی ویژه برای کاربران اروپایی، از سد تمهیدات امنیتی اتحادیه اروپا با موفقیت گذر کند.

هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره زمان عرضه این اشتراک و یا هزینه نهایی آن منتشر نشده است. در واقع، عملی شدن این ایده هنوز در حد گزارشات خبری بوده و از طرف متا تأیید نشده است.

اتحادیه اروپا

متا در برابر اتحادیه اروپا

کمپانی متا مدت‌هاست که علاوه‌بر اتحادیه اروپا، با چندین سازمان و نهاد امنیتی اروپایی دیگر نیز درگیر است. این نهادها، متا را محکوم به سوءاستفاده از سرویس‌های ردیابی فعالیت کاربران، جمع‌آوری و استخراج داده‌ها و استفاده از این داده‌ها به جهت نمایش تبلیغات هدفمند کرده‌اند.

علاوه بر اقدامات احتمالی متا برای عرضه اینستاگرام و فیسبوک به‌صورت اشتراکی، این کمپانی روند عرضه و انتشار جدیدترین دستاورد خود، یعنی پلتفرم Threads در اروپا را نیز به مدت نامعلومی به تعویق انداخته است.
دلیل این تعویق، نگرانی پیرامون نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا و اعمال قانون DMA (Digital Markets Act – قانون بازارهای دیحیتالی) است. این قانون دیجیتالی کمپانی‌های بزرگ را از استفاده مجدد داده‌های خصوصی کاربران (برای مثال به قصد ردیابی فعالیت و ایجاد تبلیغات هدفمند) منع کرده است.

تصویب دو لایحه Digital Services Act و Digital Markets Act در اتحادیه اروپا، انحصار پلتفرم‌های آنلاین و بزرگ در نواحی اروپا را درهم خواهد شکست و کمپانی‌هایی مانند متا، گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت را به همکاری با نهادهای نظارتی و امنیتی در چارچوب‌های معین و کنترل‌شده وادار خواهد کرد.

کمیته ایرلندی حفاظت از داده‌ها (IDPC)، مدتی پیش متا را به جرم انتقال داده‌های خصوصی کاربران اروپایی به ایالات متحده آمریکا، بیش از 1.3 میلیارد دلار جریمه کرده بود! این جرم، نقص قانون GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) تلقی شده و به همین دلیل کمپانی متا را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است.
در جولای سال میلادی جاری، آمریکا و اروپا با امضا کردن قراردادی دوستانه، روند انتقال داده‌ها را برای شبکه‌های اجتماعی تسهیل کردند.

پلتفرم متن‌محور Threads مستقیماً بر روی زیرساخت‌های اینستاگرام بنا شده و با اینکه دارای اپلیکیشن و نسخه وب مستقل است؛ اما دسترسی به آن از طریق اینستاگرام نیز ممکن است. متا در جدیدترین تلاش خود برای جذب کاربران جدید، محتواهای منتشر شده در این پلتفرم را به‌صورت پست‌‌های چند اسلایدی در اینستاگرام نمایش می‌دهد.

اگر اشتراکی شدن اینستاگرام و فیسبوک برای کاربران ساکن اتحادیه اروپا واقعاً عملی شود، دسترسی به Threads نیز برای این افراد پولی و بدون نمایش تبلیغات خواهد بود.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array