به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، عربستان سعودی و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از امضای یک توافقنامه 12 ساله‌ و میزبانی این کشور نفت خیز از المپیک جدید ورزش‌های الکترونیکی خبر داده‌اند. بنابر این توافقنامه، المپیک ورزش‌های الکترونیک سال 2025 در عربستان برگزار خواهد شد.

شاهزاده عبدالعزیز که ریاست کمیته ملی المپیک عربستان را نیز بر عهده دارد، در این خصوص گفت: «این گام بزرگی برای ورزشکاران جوان و کشور ما و البته، جامعه جهانی ورزش‌های الکترونیکی است.»

کمیته بین‌المللی المپیک بالاخره بعد از مدت‌ها تردید، ماه گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد المپیک بازی‌های ویدیویی را برای جذب و حفظ طرفداران و مخاطبان جوان خود راه‌اندازی کند. این کمیته در بیانیه‌ای ضمن اعلام توافق با عربستان سعودی، با تاکید بر «ترویج برابری جنسیتی و تعامل با مخاطبان جوانی که از ورزش‌های الکترونیکی استقبال می‌کنند»، گفت که این توافق «تضمین می‌کند که ارزش‌های المپیک در آن به طور کامل رعایت می‌شوند».

گفته می‌شود کمیته بین‌المللی المپیک قصد دارد ورزش‌های الکترونیکی محبوب و قانونی را به این رقابت‌ها وارد کند. به همین خاطر، این سازمان مذاکرات خود با ناشران Rocket League ،Street Fighter و League of Legends را آغاز کرده است. احتمالاً این رویداد هر دو سال یک‌ بار برگزار خواهد شد و ایالات متحده و کره جنوبی گزینه‌های بعدی برای میزبانی رویداد در سال‌های آینده هستند.

المپیک عربستان

سیاست‌های تازه عربستان برای جذب ورزشکاران

از سوی دیگر، این خبر در حالی اعلام شد که جام جهانی دو ماهه Esports World Cup در ریاض، پایتخت این کشور برگزار شد. اولین قرارداد رسمی میزبانی یا حمایت مالی بین IOC و عربستان سعودی تازه‌ترین اقدام از رویدادهای ورزشی متعددی است که اخیراً پادشاهی عربستان میزبان آن بوده است. ظاهراً رویدادهای ورزشی و سرگرمی بخش مهمی از برنامه‌ای موسوم به چشم‌انداز 2030 است که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور رهبری آن را برعهده دارد و هدف آن دور کردن اقتصاد عربستان از وابستگی به نفت و مدرن‌سازی جامعه آن است.

شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل، وزیر ورزش عربستان، می‌گوید این کشور “به یک مرکز جهانی برای ورزش‌های الکترونیکی حرفه‌ای تبدیل خواهد شد “. این درحالی است که وجهه سیاسی و اجتماعی این کشور  هنوز به دلیل چالش‌های حقوق بشری مورد انتقاد فعالان حقوق بشر قرار دارد.

منبع: theguardian

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array