به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، یکی از مدیران اجرایی گوگل در طی برگزاری دادگاه ضدانحصاری Epic Games اعتراف کرد که به دلیل برقراری یک معامله محرمانه، پلتفرم استریم موسیقی اسپاتیفای هیچ‌گونه کارمزدی به این کمپانی پرداخت نمی‌کند!

دن هریسون، رئیس بخش مشارکت‌های جهانی گوگل در دادگاه امروز اظهار کرد که زمانی‌که کاربران تصمیم به خریداری و یا تمدید اشتراک اسپاتیفای خود از طریق سیستم‌های خود این کمپانی داشته باشند؛ اسپاتیفای ملزم به پرداخت هیچ‌گونه کارمزدی به گوگل نمی‌باشد.
همچنین درصورتی‌که این خرید و یا تمدید اشتراک از طریق زیرساخت‌های گوگل صورت بگیرد، اسپاتیفای تنها 4% کارمزد به این غول تکنولوژی پرداخت می‌کند؛ درحالی‌که نرخ کارمزد گوگل برای دیگران معمولاً 15% است!

هریسون در این دادگاه تأیید کرد که هردوی این کمپانی‌ها مبلغ هنگفت 50 میلیون دلار را به‌صورت مستقل به یک “صندوق موفقیت” اختصاص داده‌اند. همچنین او گفت: “گوش‌دادن به موسیقی یکی از اهداف اصلی تلفن‌های همراه است. اگر پلتفرم استریم موسیقی اسپاتیفای در سرویس‌های گوگل و سرویس‌های اصلی اندرویدی دیگر به‌درستی کار نکند، کاربران دیگر علاقه‌ای به خریدن گوشی‌های اندرویدی نخواهند داشت!”.

کمپانی گوگل در این دادگاه ضدانحصاری در برابر Epic Games درخواست کرده بود که جزئیات و اعداد و ارقام این معامله با اسپاتیفای محرمانه باقی مانده و به مطبوعات درز نکند. این غول تکنولوژی باور داشت افشا شدن این اطلاعات ممکن است منجر به آسیب زدن به مذاکرات با دیگر توسعه‌دهندگانی شود که درخواست نرخ‌های دست‌ودل‌بازانه را دارند!

کارمزد گوگل

قوانین دریافت کارمزد گوگل از فروشگاه پلی‌استور

این کمپانی طرح “صورت‌حساب برحسب انتخاب کاربر” خود را در سال 2022 راه‌اندازی کرده بود. براساس قوانین این طرح، نرخ کارمزد 15% ممکن است در طی شرایطی خاص به 11% هم کاهش یابد. برای مثال اگر توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند از سیستم‌های پرداختی اختصاصی خود یا سیستم‌های واسطه به‌جای زیرساخت‌های گوگل استفاده کنند، 4% از پورسانت این کمپانی کاسته خواهد شد.

همین اتفاق ممکن است منجر به صرفه‌جویی ناچیزی در هزینه‌های توسعه‌دهندگان شود، زیرا درنهایت هزینه پردازش پرداختی‌های کاربران به عهده خودشان خواهد بود. البته که هریسون در دادگاه ضدانحصاری علیه Epic Games گفته بود “محبوبیت بی‌سابقه اسپاتیفای به اندازه‌ای چشمگیر و فوق‌العاده است که برقراری چنین معامله سفارشی و ویژه‌ای را کاملاً توجیه کند”!

سخنگوی کمپانی گوگل، دن جکسون با انتشار بیانیه‌ای در این مورد گفت: “عده کمی از توسعه‌دهندگان معمولاً تمام منابع و تمرکز خود را به بازار کاربران اندرویدی اختصاص می‌دهند. به همین منظور، فروشگاه اپلیکیشن پلی‌استور ممکن است در ازای ارائه خدمات متفاوت، کارمزدهای متفاوتی داشته باشد. این کارمزدهای متفاوت بخشی از همکاری‌های وسیع‌تری است که به ما اجازه می‌دهد خدمت‌رسانی را به کاربران اندروید بیشتری انجام داده و تجربه کاربری را برای آنان بهبود بخشیم”.

البته که اسپاتیفای تنها طرف این معامله سخاوتمندانه نیست. در گذشته، کمپانی گوگل تلاش کرده بود تا چنین اقدامی را با چند کمپانی بزرگ دیگر نیز تکرار کند. براساس گزارش وبسایت The Verge، گوگل در سال 2017 به کمپانی نتفلیکس پیشنهاد داده بود که در ازای خرید و تمدید اشتراک کاربران از طریق پلی‌استور تنها 10% کارمزد پرداخت کند.
درحال حاضر، نتفلیکس به کاربران اجازه خرید و تمدید اشتراک از طریق اپلیکیشن اندرویدی خود را نمی‌دهد.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array