به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل اعلام کرده به‌دلیل نزدیک شدن فصل انتخابات در دنیا و لزوم به‌کارگیری تمهیدات امنیتی مناسب، توانایی پاسخگویی هوش مصنوعی Gemini به سؤالات انتخاباتی محدود خواهد شد.

سخنگوی رسمی گوگل اعلام کرده به‌منظور یک “اقدام پیشگیرانه و احتیاطی به‌شدت لازم”، چت‌بات هوش مصنوعی Gemini نمی‌تواند پاسخگوی سؤالات و دستورات مربوط به حوزه انتخاباتی کاربران باشد.

رفتار Gemini در فصل انتخابات مسئولانه‌تر خواهد بود

امسال بزرگترین سال برگزاری انتخابات جهانی در تاریخ بشریت است. براساس داده‌های آماری شرکت The World Economic Forum، بیش از 2 میلیارد نفر از انسان‌ها در جای‌جای جهان در صف رأی‌گیری قرار دارند. در سال 2024 حداقل 64 کشور مختلف قرار است انتخابات ملی خود را برگزار کنند.

کمپانی گوگل با انتشار بیانیه‌ای در این باره نوشته است: “با توجه به اینکه در آستانه فصل انتخابات سال 2024 در سراسر دنیا قرار داریم؛ قرار است دسترسی هوش مصنوعی Gemini در پاسخگویی به سؤالات انتخاباتی محدود شود”.
البته چت‌بات Gemini همین حالا هم پاسخگوی سؤالات کاربران درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا میان جو بایدن و دونالد ترامپ نمی‌باشد.

در صورتی‌که کاربران به این محدودیت‌ها بی‌توجهی کرده و سؤالات انتخاباتی خود را از این چت‌بات بپرسند؛ Gemini یک پاسخ از پیش تعیین‌شده توسط گوگل را با این مضمون نمایش می‌دهد: “من هنوز درحال یادگیری پاسخ این سؤال هستم. تا اون موقع، می‌تونین از موتور جستجوی گوگل کمک بگیرین”.

این محدودیت‌های انتخاباتی از همین حالا هم در کشور هند اجرایی شده‌اند. کشور هند که دارای بزرگترین دموکراسی دنیاست؛ قرار است به‌زودی و در بهار امسال انتخابات خود را برگزار کند.

انتظار می‌رود که هزینه تبلیغات مربوط به انتخابات سال 2024 ریاست‌جمهوری آمریکا با 10 میلیارد دلار، به‌عنوان پرهزینه‌ترین دوره انتخابات در تاریخ ثبت شود. این رقم، حدود 1 میلیارد دلار از رکورد فعلی، یعنی رقم مربوط به انتخابات سال 2020 میان بایدن و ترامپ بیشتر است. هزینه‌های تبلیغاتی شامل تبلیغات رسانه‌ای، تلویزیونی، رادیویی، ماهواره‌ای، دیجیتال و اینترنتی می‌باشد.

با توجه به داده‌های آماری، در طی این یک‌سال گذشته محتواهای نادرست (از لحاظ اخلاقی یا سیاسی) بسیاری توسط این تکنولوژی تولید شده است. افزایش تولید و انتشار این دسته‌ها از محتواها باعث تشدید نگرانی‌های پیرامون برگزاری انتخابات شده است. به‌صورت کلی، تعداد تصاویر دیپ‌فیک (DeepFake) تولید شده از شخصیت‌های سیاسی و کاندیداهای انتخاباتی بیش از 900% افزایش یافته است!

بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران باور دارند نقش هوش مصنوعی در گمراه کردن رأی‌دهندگان، خصوصاً در میان نسل جوان بسیار پررنگ است و این مسئله جای نگرانی دارد.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array