به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آمار غیر منتظره شاخص تورمی (PCE) بر قیمت طلا فشار وارد کرد، چرا که نگرانی‌ها را در مورد چشم‌انداز نرخ بهره افزایش داد. به این ترتیب قیمت طلا امروز، دوشنبه (27 فوریه، 8 اسفند) تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های جنگ‌طلبانه فدرال رزرو و پس از یک هفته عقب‌نشینی، به پایین‌ترین سطح دو ماهه اخیر خود در کانال 1808 دلار رسید.

شاخص دلار آمریکا (DXY) پس از عقب‌نشینی از بالاترین سطح هفت هفته‌ای، به بالاترین حد روزانه خود در حدود 105.30 رسید. به این ترتیب، شاخص دلار در برابر شش ارز اصلی برای پنجمین روز متوالی ثابت‌ باقی می‌ماند. برگشت شاخص از پایین‌ترین سطح روزانه را می‌توان به بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده ربط داد؛ چرا که بازدهی 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده ضرر 3.95 درصدی اولیه خود را جبران کرد. علاوه بر این بازدهی دو ساله به بالاترین سطح از نوامبر 2022 بازگشت؛ به طوری که خرس‌های اوراق به سطح 4.83 درصدی رسیدند.

از دیگر عوامل کاهش قیمت طلا می‌توان به ترس از رکود اقتصادی استرالیا، کاهش میزان مصرف در نیوزیلند و میزان رشد اقتصادی آمریکا (احتمال رکود) اشاره نمود. لازم به ذکر است که تحریم‌های غرب علیه روسیه و همین طور اخبار مربوط به روابط پکن و مسکو به نفع خرس‌های طلا است.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

گرچه شاخص قدرت نسبی (RSI) سطح 14 فروشندگان طلا را در محدوده 1810 دلار به چالش می‌کشد؛ معاملات پایدار طلا در کانال نزولی سه هفته‌ای و سیگنال‌های نزولی مکدی (MACD) خرس‌های طلا را امیدوار می‌سازد. با این حال، همگرایی میانگین متحرک جابه‌جا شده 100 روزه (100-DMA) و خط پایین کانال اعلام شده، در سطح نزدیک به 1793 دلار، می تواند حمایت کلیدی کوتاه مدت باشد. پس از آن، سطح 200-DMA در اطراف 1775 دلار می‌تواند به عنوان آخرین سطح دفاع از خریداران طلا عمل کند.

حتی اگر قیمت طلا از مرز 1832 دلار عبور کند، نوسان بالای 1890 دلار در 9 فوریه و سقف 1900 دلار می‌تواند خریداران را به چالش بکشد. قیمت طلا در رادار خرسی قرار دارد، اما این روند نزولی محدود به نظر می‌رسد.

نمودار طلا

معاملات طلای آتی

معاملات آتی طلا در روز جمعه کاهش یافت. به این ترتیب، بازار به پایین‌ترین سطح خود در هشت هفته گذشته رسید و یک کاهش هفتگی دیگر را ثبت کرد. در حالی که سرمایه‌گذاران برای افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده در چند ماه آینده آماده می‌شوند، طلا تحت تأثیر دلار و بازدهی بالاتر اوراق قرضه قرار گرفت. روز جمعه، قرارداد طلای آتی کومکس (Comex) تحویل آوریل به 1817.10 دلار رسید که 9.70 دلار یا 0.53 درصد کاهش داشت. صندوق سهام طلا SPDR (GLD) در 168.37 دلار بسته شد که 1.20 دلار یا 0.71 درصد کاهش داشت.

تأثیر تصمیمات فدرال رزرو بر پرایس اکشن طلا

بازدهی خزانه‌داری و دلار آمریکا به دنبال انتشار گزارش وزارت بازرگانی افزایش یافت. این گزارش نشان داد که نرخ رشد سالانه شاخص قیمت مصرف کننده شتاب صعودی به خود گرفته است. آمار شاخص قیمت مصرف کننده (PCE) که توسط وزارت بازرگانی منتشر می‌شود، یکی از آمارهای موثر بر تصمیمات فدرال رزور می‌باشد. این آمار نرخ رشد سالانه نقطه به نقطه قیمت‌های مصرف کننده را برای ژانویه 4.7 درصد نشان داد؛ در حالی که مقدار آن برای دسامبر 2022 در حدود 4.6 درصد بوده است. اقتصاددانان انتظار داشتند که نرخ رشد سالانه قیمت‌های مصرف کننده اصلی از 4.4 درصدی که در ماه قبل گزارش شده بود به 4.3 درصد کاهش یابد.

افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده باعث شد که طلا روند نزولی به خود بگیرد. مخارج شخصی بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، که در ماه گذشته 1.8 درصد افزایش یافت. این بزرگترین افزایش از مارس 2021 بود.

نگاه به آینده …

 شتاب غیرمنتظره در رشد شاخص قیمت مصرف کننده احتمالاً فشار خود را بر قیمت طلا حفظ می‌کند، زیرا نگرانی‌ها را در مورد چشم‌انداز نرخ بهره افزایش می‌دهد. این آمارها ممکن است فدرال رزرو را متقاعد کند که برای مبارزه با تورم بالا، باید نرخ‌های بهره بالاتری را اعمال کند. در حال حاضر، معامله‌گران آتی صندوق‌های فدرال رزرو نرخ بهره نهایی را که قبلاً 4.5 تا 4.75 پیش‌بینی شده بودند، به بالای 5 و در حدود 5.395 قیمت‌گذاری کرده‌اند. همچنین بازارها نرخ بهره را برای سه نشست بعدی فدرال رزرو صعودی در نظر گرفته‌اند.

این هفته، معامله‌گران این فرصت را خواهند داشت تا به آخرین آمارهای مربوط به کالاهای بادوام، شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولید (ISM) و خدمات واکنش نشان دهند. انتظار می‌رود که گزارش‌ها در حالی که شواهد خوبی از ضعیف نشدن اقتصاد ارائه می‌دهند، از سیاست‌های فدرال رزرو برای ادامه افزایش نرخ بهره حمایت کنند. ما انتظار داریم که گزارش‌ها بر بازار مؤثر باشند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxempire ، fxstreet

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array