به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت طلا پس از افت اخیر، روز دوشنبه (24 آوریل، 4 اردیبهشت) افزایش یافت و تحت فشار باقی ماند، زیرا ترس از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو اشتهای ریسک را برای فلز زرد کاهش داد. کاهش دو هفته‌ای طلا مدت کوتاهی پس از آن رخ داد که فلز زرد به بالاترین حد خود رسید. افزایش قیمت طلا عمدتاً ناشی از افزایش تقاضای طلا به عنوان دارایی امن بود، زیرا بازارها از بحران بانکی بالقوه و رکود در سال جاری نگران بودند.

قیمت شمش طلا دو هفته متوالی افت کرد، زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو و آمارهای بالاتر از حد انتظار اقتصادی، نگرانی‌های مربوط به ادامه افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال جاری را افزایش داد. چنین سناریویی از فشار نزولی بیشتر برای طلا خبر می‌دهد، چرا که افزایش نرخ‌های وام، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. این تصور باعث شد که طلا کانال 2000 دلاری را از دست بدهد،  این در حالی است که دلار تقویت شد.

هر اونس طلا به 1983.94 دلار رسیده و نهایتاً در حال حاضر و در زمان نگارش مقاله در ساعت 11:43 روز دوشنبه، 4 اردیبهشت در کانال 1982.20 دلار مورد معامله قرار می‌گیرد.

شمش طلا

انتظار می‌رود که ترس از رکود، به ویژه با افزایش بیشتر نرخ‌های بهره در ایالات متحده، با توجه به جایگاه امن فلز زرد، حمایتی را برای طلا فراهم کند. چند نفر از سخنرانان فدرال رزرو اخیراً اعلام کردند که با توجه به اینکه تورم ایالات متحده همچنان بسیار بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی است، نرخ بهره بیشتر خواهد شد. تصمیمات افزایش نرخ از سوی دیگر بانک‌های مرکزی بزرگ از جمله بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی استرالیا نیز در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

هر گونه انقباض در شرایط پولی جهانی از فشار بیشتر بر طلا خبر می‌دهد. سایر فلزات گرانبها در روز دوشنبه نوسانی شدند؛ به طوری که معاملات آتی پلاتین 0.8 درصد کاهش یافت، در حالی که معاملات آتی نقره 0.3 درصد افزایش را شاهد بود. در میان فلزات صنعتی، معاملات آتی مس اندکی کاهش یافت و با افزایش شدید ترس از کند شدن فعالیت صنعتی، ضررهای شدید هفته گذشته را افزایش داد. معاملات آتی مس با 0.1 درصد کاهش به 3.9888 دلار در هر پوند رسید. افزایش عدم اطمینان در مورد بهبود اقتصادی چین، که بزرگترین واردکننده مس در جهان است، به جذابیت فلز قرمز لطمه زد.

دلار آمریکا بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد

چشم‌انداز تشدید سیاست‌های مالی فدرال رزرو به دلار آمریکا کمک می‌کند تا بتواند خریداران را جذب بازار نماید، که به نوبه خود می‌تواند به عنوان یک عامل کلیدی در کاهش قیمت طلا دیده شود. به نظر می‌رسد بازارها متقاعد شده‌اند که فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های بهره برای مهار تورم بالا در ایالات متحده ادامه خواهد داد و در نشست سیاست‌گذاری کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) به طور کامل براساس افزایش 25 واحدی نرخ بهره در ماه می قیمت‌گذاری شده است. علاوه بر این، صندوق‌های فدرال رزرو نشان دهنده احتمال اندک افزایش مجدد نرخ در ماه ژوئن است.

در واقع قیمت‌های آتی صندوق فدرال رزرو نشان می‌دهد که بازارها با احتمال تقریباً 90 درصدی قیمت‌گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در جلسه هفته آینده، نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد. در حالی که انتظار می‌رود بانک مرکزی در ماه ژوئن یک وقفه اعلام کند، بازارها با یک احتمال کوچک اما رو به رشد برای افزایش ۲۵ واحدی دیگر در ماه ژوئن قیمت‌گذاری می‌کنند.

چشم انداز تکنیکال قیمت طلا

از منظر تکنیکال، معامله‌گران نزولی ممکن است اکنون منتظر فروش‌های بعدی در زیر منطقه 1969 دلاری باشند. پس از آن، قیمت طلا ممکن است به سمت آزمایش حمایت مربوطه بعدی در نزدیکی منطقه 1956-1955 دلار کاهش یابد و در نهایت به پایین‌ترین حد ماهانه در منطقه 1950 دلار سقوط کند.

از طرف دیگر، هر تلاش معناداری برای صعود احتمالاً معامله‌گران را نزدیکی مرز روانی 2000 دلار جذب و به سمت مانع بعدی در 2010 دلار حرکت می‌کند. تثبیت بالای 2010 دلار ممکن است قیمت طلا را فراتر از مانع 2020 دلار و به سمت منطقه 2040 دلار سوق دهد، به این ترتیب هدف بعدی در حدود منطقه 2047-2049 دلار خواهد بود. اگر شاخص قدرت نسبی (RSI) (14)  به محدوده نزولی 20.00-40.00 سقوط کند، حرکت نزولی آغاز خواهد شد.

نمودار طلا

خلاصه

قیمت طلا برای دومین روز متوالی و در بحبوحه افزایش اندک دلار آمریکا در رکود باقی ماند.

احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو پشتوانه دلار است و بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند.

خطر رکود در حال پیشروی و احتمال کاهش لحن جنگ‌طلبانه فدرال رزرو به افزایش فلز زرد کمک می‌کند.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing , fxstreet, fxstreet

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array