به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، با تمرکز سرمایه‌گذاران بر آمارهای اقتصادی ایالات متحده، طلا از اوج 5 ماهه سقوط کرد. با رشد شاخص دلار و افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا در آستانه انتشار آمارهای اقتصادی مهم هفته جاری و در حالی که سرمایه‌گذاران به دنبال بررسی پیامد جهانی تنش خاورمیانه هستند، قیمت طلا روز دوشنبه (1 آبان) از اوج پنج ماهه عقب‌نشینی کرد.

هر اونس طلا تا ساعت 5:52 به وقت گرینویچ با 0.3 درصد کاهش به 1975.99 دلار و معاملات آتی طلای آمریکا با 0.4 درصد کاهش به 1987.30 دلار رسید. در حال حاضر و در زمان نگارش مقاله در ساعت 10 صبح، طلا در کانال 1972 دلار مورد معامله قرار می‌گیرد.

قیمت طلا در روز جمعه (28 مهر) به بالاترین حد خود از اواسط ماه می 2023 رسید و در دو هفته گذشته حدود 9 درصد افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از اینکه جنگ در نوار غزه ممکن است به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود، به سوی دارایی‌های امن روی آوردند.

ظاهراً بازارها بر روی این موضوع متمرکز شده‌اند که باز شدن گذرگاه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و آزادی تعدادی از گروگان‌ها، تهاجم زمینی به غزه را به تعویق انداخته و احتمال آتش بس زیاد است. ناگفته نماند که هرگونه افزایش تنش قطعاً اثر عکس بر بازار داشته و مجدداً تقاضای طلا بالا خواهد رفت.

به این ترتیب در حال حاضر بازار بر روی آمارهای اقتصادی آمریکا متمرکز شده است. و با توجه به نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی‌تر و ثابت ماندن دلار آمریکا، طلا ممکن است روند کاهشی داشته باشد.

جدای از تنش‌های ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاران بر شاخص قیمت مصرف کننده (PCE) ایالات متحده به عنوان معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو، آمار تولید ناخالص داخلی ایالات متحده برای سه ماهه سوم 2023 و نشست سیاست‌گذاری نرخ بهره بانک مرکزی اروپا، متمرکز هستند.

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اجلاس ماه نوامبر تغییری نخواهد کرد. رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا در روز جمعه (28 مهر) اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا احتمالاً نرخ بهره را تا اواسط سال آینده میلادی پایین نمی‌آورد. پاتریک هارکر رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا هم عقیده دارد نرخ بهره نباید تغییر کند.

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو آمریکا از تمایل خود برای توقف روند افزایش نرخ بهره خبر داده است. فعالان بازار در این هفته بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کردند که می‌تواند بانک مرکزی را در مورد سیاست نرخ بهره مطمئن کند. اگر این آمارها بالاتر از حد انتظار باشد، ارزش دلار افزایش یافته و بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد.

هر اونس نقره با 0.4 درصد کاهش به 23.25 دلار رسید، پلاتین با کاهش 0.4 درصدی به 891.07 دلار و پالادیوم نیز با افزایش 0.3 درصدی به 1100.84 دلار رسیدند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array