به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با توجه به علاقه به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سطح بی سابقه، صندوق بین المللی پول (IMF) تقاضای زیادی برای راهنمایی در رابطه با آنها را تجربه می‌کند. معاون مدیر عامل، بو لی (Bo Li)، در سخنرانی اخیر خود گفت: در پاسخ، صندوق بین المللی پول قصد داشت کتابچه راهنمای CBDC را منتشر کند.

این مقام صندوق بین‌المللی پول در برآوردن نیازهای بانک‌های مرکزی برای برنامه‌ریزی CBDC‌ها فوریت دید. بنابراین، این سازمان در دو سال گذشته با تقریباً 30 کشور که درخواست کمک کرده‌اند، تعامل داشته است. لی گفت که تا کنون بیش از 40 کشور با آن تماس گرفته اند. او گفت:

“ما معتقدیم توسعه ظرفیت CBDC برای جلوگیری از شکاف دیجیتال ضروری است.”

علاوه بر این، طراحی ضعیف یک CBDC می‌تواند خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد. لی گفت، برای رسیدگی به نیاز اطلاعاتی، صندوق بین المللی پول یک کتابچه راهنمای CBDC تولید خواهد کرد که پایه توسعه ظرفیت خواهد بود.

CBDC

کتاب راهنمای آینده با جزئیات بیشتری در گزارش کارکنان صندوق بین المللی پول مورد بحث قرار گرفت. کتاب راهنما بیشتر به جای تجویزی، توصیفی است و اطلاعات، تجربه، یافته‌های تجربی و چارچوب‌هایی را برای ارزیابی CBDC ارائه می‌کند.

معاون مدیر عامل بو لی: CBDC پیامدهای عمیقی برای سیاست پولی و ثبات دارد. اگر به درستی طراحی و اجرا شود، می‌تواند قابلیت استفاده، انعطاف‌پذیری و کارایی سیستم‌های پرداخت را تقویت کند.

— IMF (@IMFNews) در 12 آوریل 2023

در این گزارش آمده است که این پروژه طی چهار تا پنج سال تکمیل خواهد شد و بودجه عمده آن از سوی ژاپن تامین خواهد شد. این یک فهرست آزمایشی از مطالب برای کتاب راهنما ارائه کرد که 19 فصل به بخش‌های وسیع تقسیم شده بود و هم به مسائل سیاسی و هم مسائل فنی می‌پردازد.

در همین حال، با توجه به اینکه سیاستگذاران به سؤالات ملموس‌تری در رابطه با CBDC توجه می‌کنند، توصیه صندوق بین المللی پول باید به شرایط کشور منطبق تر و هنجارتر و در تجربه و چارچوب‌های سیاستی تثبیت می‌شود. صندوق بین‌المللی پول کمک به کشورهایی که از نظر سیستمی مهم هستند و کشورهایی که پیشرفت‌های CBDC را سریع دنبال می‌کنند، اما محدودیت‌های ظرفیت نسبتاً بالا یا استانداردهای نظارتی ضعیف دارند، در اولویت قرار می‌دهد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع:Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array