به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، گزارش جدید انجمن بازارهای مالی جهانی (GFMA) ادعا می‌کند که در صورت استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) در بازارهای سنتی، حدود 100 میلیارد دلار در سال یا بیشتر می‌تواند پس‌انداز شود.

در گزارشی در 16 می (26 اردیبهشت)، گروه لابی بخش مالی سنتی، همراه با شرکت مشاوره بین‌المللی بوستون کانسالتینگ گروپ (Boston Consulting Group) و دیگران، از قانون‌گذاران و موسسات مالی سنتی خواستند تا نگاه جدی‌تری به جنبه‌های مثبت این فناوری داشته باشند.

دفتر کل توزیع شده یک اصطلاح جامع برای سیستمی است که معاملات و اطلاعات دیجیتال را ثبت می‌کند و بلاکچین نوع خاصی از دفتر کل توزیع شده است.

آدام فارکاس (Adam Farkas)، مدیرعامل GFMA گفت: «فناوری دفتر کل توزیع شده نویدبخش رشد و نوآوری است. این پتانسیل نباید نادیده گرفته شود یا در جایی که نظارت و اقدامات انعطاف‌پذیری از قبل وجود دارد، ممنوع شود.»

بر اساس این گزارش، استفاده از دفتر کل توزیع شده برای ساده‌سازی فرآیندهای وثیقه در بازارهای مشتقه و وام می‌تواند 100 میلیارد دلار اضافی صرفه‌جویی کند.

علاوه بر این، استفاده از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی و تقویت فرآیندهای تسویه می‌تواند هزینه‌های سربار را تا 20 میلیارد دلار در هر سال کاهش دهد.

به طور کلی، سیستم‌هایی که بیشترین سود را از اجرای DLT یا همان دفتر کل توزیع شده در برخی سطوح می‌برند، تسویه حساب و به دنبال آن نگهداری و خدمات دارایی بودند.

بر اساس تجزیه و تحلیل از BCG، بازارهای اولیه و معاملات ثانویه کمتر شاهد تأثیر جدی این فناوری بودند، با این حال توکن‌سازی در این بازارها می‌تواند کاهش ریسک بهتر و نقدینگی عمیق‌تر را شاهد باشد.

DLT شروع به شاهد افزایش سطح پذیرش در سطح بین‌المللی کرده است. در 23 مارس (3 فروردین)، شرکت تسویه اوراق بهادار اروپایی یوروکلر (Euroclear) که ادعا می‌کند بیش از 37.6 تریلیون یورو (40.9 تریلیون دلار) دارایی‌های نگهداری شده دارد، اعلام کرد که به دنبال ادغام DLT در فرآیند تسویه حساب خود است.

با این حال، زمانی که صحبت از پیاده‌سازی DLT در سیستم‌های مالی از قبل موجود می‌شود، هنوز جای زیادی برای بهبود وجود دارد.

نوامبر گذشته (آبان 1401)، بورس و اوراق بهادار استرالیا برنامه‌های خود را برای به‌روزرسانی سیستم تسویه کلی و تسویه 25 ساله خود با DLT کنار گذاشت و بخشی 170 میلیون دلاری در دفاتر خود ایجاد کرد.

گزارش GMFA تنها دو ماه پس از آن منتشر شد که بانک سرمایه‌گذاری سیتی ادعا کرد که بازار جهانی دارایی‌های توکن شده مبتنی بر بلاکچین می‌تواند تا سال 2030 (1409) به 5 تریلیون دلار برسد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array