به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، صرافی ارزهای دیجیتال هندی وزیر اکس (WazirX) روز گذشته با انتشار پیامی در وبسایت رسمی خود، از توقف خدمات در بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) این صرافی خبر داد.

پایان کار بازار NFTهای WazirX

این صرافی محبوب هندی در بیانیه رسمی خود گفته است که با وجود تمام تلاش‌های این شرکت برای ارائه یک بازار “ایمن و مطمئن”، متأسفانه این تجارت دستاورد زیادی نداشته است. در متن پیام این صرافی آمده است:

«بازار NFTهای WazirX به پایان راه خود رسید. شما می‌توانید معاملات NFT‌های خود را همچنان در بازار اُپن‌سی (OpenSea) انجام دهید. NFTها دارایی‌هایی غیرمتمرکز هستند و مالکان کنترل کاملی بر دارایی‌های خود دارند و به همین دلیل به محبوبیت بسیاری دست یافته‌اند. ما به کاربران خود اطمینان می‌دهیم که می‌توانند NFTهای خود را در کیف پول خود نگهداری کرده و آنها را در بازارهای دیگری مانند اُپن‌سی (OpenSea) به فروش برسانند.»

بنا بر گزارشی که توسط Inc42 منتشر شده است، NFTهای WazirX در بازار اُپن‌سی (OpenSea) اکنون به چیزی در حدود 52253 آیتم می‌رسد.

WazirX

احتمال راگ پول

این خبر موجب تعجب بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. چندین پست در توییتر اعتراض کرده‌اند که این اقدام بدون هیچ خبر قبلی انجام شده و حتی برخی آن را به نوعی “راگ پول” خوانده‌اند. نیشال شتی (Nischal Shetty)، مدیرعامل وزیر اکس (WazirX) در پاسخ به این گمانه‌زنی‌ها و رد اتهام راگ پول بودن این اقدام گفته است:

«راگ پول؟! همه می‌دانیم که NFTها همیشه تحت نظارت مستقیم فرد شرکت کننده بوده‌اند.»

گفتنی است که تنها یک روز قبل از تعطیلی بازار توکن‌های غیرمثلی وزیر اکس (WazirX)، یک مجموعه NFT دیگر با نام تجاری Friendsies نیز با تصمیمی مشابه، از توقف عملیات خود خبر داد و دلیل این اقدام را نوسانات بازار اعلام کرد. این خبر نیز موجی از وحشت و نگرانی از راگ پول را در این جامعه به همراه داشت.

بازار NFTهای هند

بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) صرافی وزیر اکس (WazirX ) کار خود را از ژوئن 2021 (خرداد 1400) آغاز کرد. پس از آن، چندین پلتفرم NFT دیگر نیز در هند توسط شرکت‌های دیگر راه‌اندازی شد. برخی از آنها حتی توانستند ستاره‌های برتر صنعت سینمای این کشور را ترغیب کنند تا مجموعه NFT‌های خود را در این پلتفرم‌ها ضرب کنند. به نظر می‌رسید که این بازار با شتاب به سمت قله‌های پیروزی در حرکت است، به‌ویژه اینکه ستاره‌های مشهور سینما و شخصیت‌های صاحب‌نام کریکت نیز به شکلی روزافزون به NFTها روی می‌آورند. اما آنچنان که از ظواهر امر پیداست، این بازار نزولی طولانی مدت و محیط نظارتی نه چندان دوستانه، این بخش فرعی از بازار رمزارزهای را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

شرکت مشاوره فناوری دیلویت (Deloitte) در پیش‌بینی‌های فناوری، رسانه و ارتباطات راه دور (TMT) خود در سال 2022، گفته بود که حجم بازار NFT ورزش و سرگرمی هند در آینده نزدیک به حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید. این درحالی است که تجارت جهانی NFTهای ورزشی در سال 2022 از مرز 2 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

در ادامه گزارش دیلویت آمده است: «با توجه به اینکه در سراسر هند و صنعت بالیوود، بیش از 500 میلیون طرفدار کریکت داریم، بازار NFTها فقط در بخش سینما و ورزش هند، این پتانسیل را دارد که در آینده نزدیک از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.»

با توجه به تصمیم ناگهانی وزیر اکس (WazirX) به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی در هند، باید دید این پیش‌بینی تا چه میزان به واقعیت نزدیک می‌شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptopotato

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array