به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ایران تولید خود را طی دو سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داده است. اظهارات «جواد اوجی» وزیر نفت ایران در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا حاکی از آن است که امیدها نسبت به از سرگیری قرارداد برجام بالا رفته است. وزیر نفت همچنین اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید نفت ایران تا پایان تابستان به 3.4 میلیون بشکه در روز برسد. بدین ترتیب تولید ایران نزدیک به ظرفیت کلی آن یعنی 3.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در 2018 از این قرارداد خارج شد. طبق آخرین قرارداد بین ایران و آمریکا، برخی زندانی‌های آمریکایی در ازای آزاد شدن سرمایه‌های ایران در کره جنوبی به این کشور تحویل داده شدند.

مذاکرات بیشتر زمینه را برای تقویت صادرات ایران فراهم می‌کند. ایران 2.2 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی در 20 روز اول ماه اوت صادر کرده و طبق گزارش وبسایت تنکر ترکرز، صادرات ماهانه ایران در سال جاری میلادی به بالاترین رقم خواهد رسید.

به نظر می‌رسد تقویت فروش نفت ایران که بیشتر آن به چین صورت می‌گیرد تلاش‌های ائتلاف اوپک پلاس برای حمایت از قیمت نفت را پیچیده کرده است. افزایش صادرات ایران کاهش تولید عربستان و روسیه را خنثی می‌کند. شاخص نفت خام برنت در حال حاضر کمتر از 85 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. احیای تولید نفت ایران همزمان شده با قرارداد بین ایران و عربستان در ماه آوریل. ایران زمانی دومین تولید کننده بزرگ ا‌وپک بود.

این آمارها در حالی منتشر شده است که «جواد اوجی» با اشاره به برخی چالش‌های وزارت نفت در آغاز به‌کار دولت سیزدهم اشاره کرده و گفته: «یکی از موضوع‌های کلیدی در این باره بحث تولید و سرمایه‌گذاری بود. زمانی که این وزارتخانه را تحویل گرفتیم، تولید نفت ما بیش از ۲ میلیون بشکه در روز نبود.»

نفت

اوجی با بیان اینکه ما ناترازی شدیدی در حوزه انرژی داشتیم، به‌ویژه در بحث گاز و در زمستان سال ۱۴۰۰ که با مشکلاتی روبه‌رو بودیم، همچنین با قطعی‌های برق در زمستان سال ۹۹ روبه‌رو شدیم، سطح ذخایر نیروگاهی ما نیز به‌شدت کاهش یافته بود، اذعان داشت: «تحریم‌های ظالمانه باعث شد صادرات و به تبع آن درآمد‌های ارزی کشور نیز کاهش یابد، به‌طوری که با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع دولتی مواجه شدیم که عمدتاً مربوط به تکالیف وزارت نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ بود.»

وزیر همچنین گفت: «یکی دیگر از چالش‌ها ذخیره‌سازی نزدیک به ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب بود، به اضافه اینکه میعانات دیگر که به کشور کره جنوبی فروخته شده بود نیز منابع مالی آن فریز شده بود.»

اوجی با بیان اینکه نارضایتی نیرو‌های انسانی وزارت و کم‌لطفی درباره این نیرو‌ها و کاهش انگیزه در نیرو‌های صنعت نفت از دیگر چالش‌های وزارت در آغاز به کار دولت سیزدهم بود، اظهار کرد: توجه ناکافی به توسعه زنجیره ارزش در اکثر حوزه‌ها و استفاده نکردن از ظرفیت شرکت‌های داخلی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر چالش‌هایی بود که ما با آن روبه‌رو بودیم.

اوجی در نهایت به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در وزارت نفت در دو سال اخیر نیز اشاره و عنوان کرد: «بحث توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، رشد تولید در حوزه گاز، نفت، پالایش و پتروشیمی از مهم‌ترین اقدام‌هایی بود که در این دو سال انجام دادیم که این موارد به فعال شدن زنجیره وسیعی از صنایع و پیمانکاران منجر شد و بدون شک تولید و صادرات نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت.»

منبع: nasdaq ، bloomberg

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array