به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم شیباریوم (Shibarium) بعد از ماه‌ها آزمایش و مشارکت میلیون‌ها کاربر و ایجاد ۲۱ میلیون کیف پول، روز 16 آگوست (25 مرداد) با موفقیت در شبکه اصلی راه‌اندازی شد.

شیباریوم بر اساس یک مکانیسم اجماع جدید به نام اثبات مشارکت (PoP) ساخته شده است که با انتخاب اعتبارسنجی‌ها متناسب با مقدار دارایی آنها در ارز دیجیتال مرتبط کار می‌کند. این کار با هدف جلوگیری از تحمیل هزینه محاسباتی در طرح‌های اثبات کار انجام می‌شود. این راه‌حل جدید بلاکچین لایه دوم برای تعامل با بلاکچین لایه اول اتریوم طراحی شده است و یک پلتفرم تراکنش مقیاس‌پذیرتر و مقرون به صرفه‌تر ارائه می ‌کند.

همانطور که می‌دانید، در طول بازار گاوی 2020-2021 میم کوین شیبااینو (SHIB) محبوبیت زیادی در بازار کریپتو پیدا کرد و حتی برای مدت کوتاهی از میم کوین اول بازار یعنی دوج کوین (DOGE) پیشی گرفت. ولی نتوانست این دستاورد را برای مدت زیادی حفظ کند و بیش از 80 درصد از ارزش خود را در طول بازار نزولی اخیر از دست داد.

ولی این کاهش قیمت، جامعه شیبااینو را منصرف نکرد و فعالیت‌هایی مثل راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز با نام شیباسوآپ (ShibaSwap)، توکن بومی BONE و پروژه متاورس و یک بازی مبتنی بر وب3 امید را در دل آنها زنده نگه داشت. از طرفی، قیمت شیبا (SHIB) نیز در انتظار راه‌اندازی پروژه شیباریوم به بالاترین سطح چند هفته اخیر خود رسید.

تاثیر شیباریوم بر پرایس اکشن شیبااینو (SHIB)

اما علیرغم انتظار جامعه و پیش‌بینی‌های که از جهش احتمالی قیمت شیبااینو (SHIB) در آستانه راه‌اندازی شیباریوم در شبکه اصلی می‌شد، طی یک هفته گذشته قیمت این دارایی دیجیتال در مسیری نزولی در حرکت بوده و بیش از 6.5 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در 24 ساعت گذشته نیز، شیبااینو با 6.68 درصد کاهش، با قیمت 0.000009246 دلار معامله می‌شود.

نمودار شیبااینو بعد از شیباریوم
نمودار روزانه شیبااینو (SHIB)؛ منبع: coinmarketcap

پیش از راه‌اندازی در شبکه اصلی، توسعه‌دهنده اصلی این شبکه یعنی شیتوشی کوساما (Shytoshi Kusama) خاطرنشان کرد که این راه‌حل لایه 2 در حال حاضر با استقبال زیادی از سوی پروژه‌های جدید مواجه شده است. وی با انتشار پستی در توییتر، تصویری از شرکت‌های در حال توسعه در بستر شیباریوم به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد بیش از 100 شرکت در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

کوساما در گفتگوی اختصاصی خود با کوین تلگراف خاطرنشان کرد که بسیاری از مردم در دنیای فناوری در مورد یک «اپلیکیشن همه‌کاره» صحبت می‌کنند، اما این نوآوری‌ها باید از منظر جامعه و تمرکززدایی انجام شوند و شیباریوم هر دو این اصول را در خود گنجانده است و در عین حال اصول تمرکززدایی، قابلیت همکاری و طراحی کاربر محور را هم در صنعت بلاکچین و هم در بخش فناوری به طور کلی رعایت کرده است.

کوساما در ادامه توضیح داد که جنبه‌های جدید اعتیارسنجی در این بلاکچین لایه دوم، شیباریوم را غیرمتمرکز نگه می‌دارد، اما نوآوری اصلی آن در چارچوب فعالیت، حاکمیت و منشور کمک به کنترل فناوری این اکوسیستم، جامعه، جنبه‌های حفاظتی و نوآورانه آن نهفته است.

شیباریوم از نودهای اعتبارسنجی Heimdall و تولید بلوک Bor استفاده خواهد کرد که کاملاً شبیه به اکوسیستم پالیگان است. Heimdall مبتنی بر موتور اجماع Tendermint خواهد بود، در حالی که Bor به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم سازگار است.

کاربران باید 10 هزار واحد از توکن BONE را در شبکه شیباریوم قفل کنند تا به اعتبارسنجی تبدیل شوند. بیست و یک میلیون واحد توکن BONE نیز به عنوان پاداش برای اعتبارسنجی‌ها در داخل اکوسیستم شیباریوم رزرو شده و برای پرداخت هزینه‌های مجاز گس در این شبکه استفاده می‌شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array