به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بیت کوین هم، مانند خیلی از ارزهای دیجیتال دیگر، همزمان با زمستان اخیر کریپتو شکست سختی را متحمل شد. اما با نزدیک شدن بهار، بازار ارزهای دیجیتال کم‌کم در حال گرم شدن است.

طی چند ساعت اخیر، جفت ارز بیت کوین / دلار آمریکا (BTCUSD) برای مدت کوتاهی موفق شد بالاتر از مقاومت 26 هزار دلار قرار بگیرد، ولی پس از آن از این ناحیه ریجکت شد. ولی به عقیده تحلیلگران، اگر این رمزارز بتواند با قاطعیت از این سطح مقاومتی عبور کند، پایانی برای زمستان کریپتو خواهد بود.

فرآیند پر زحمت کف‌سازی بیت کوین

فراخوانی کف بازار امری چالش برانگیز است و تا مدت‌ها پس از تثبیت آن، قابل تأیید نیست. تاکنون تلاش زیادی صرف ساخت و عرضه ابزارهای تکنیکالی شده است که بتواند با قاطعیت کف‌سازی یا حتی سقف قیمت یک دارایی را برای تحلیلگران مشخص کند. در این میان نوسانات بیت کوین همه چیز را گیج کننده‌تر می‌کند، اما ابزارهایی وجود دارند که تاحدودی در این زمینه موفق بوده‌اند.

به عنوان مثال، «اندیکاتور پای سایکل (Pi Cycle) که اولین بار برای تشخیص قله‌های بیتکوین توسط فلیپ سوییفت ساخته شد، برای تعیین نقطه پیک در بازاهای گاوی (صعودی) به کار می‌رود. هیچ ابزاری به اندازه این اندیکاتور سابقه تشخیص کف بازار را ندارد. به دلیل سیستم اثبات کار بیت کوین، می‌توانیم ایده‌ای پیرامون کف نظری قیمت داشته باشیم.

نمودار زیر هزینه تولید هر بیت کوین را نشان می‌دهد که برای ماه‌ها ثابت بوده و برای اولین بار یک مبنای بلندمدت را تشکیل می‌دهد. این نوع پایه‌سازی در کالاهایی که اغلب تا مرز هزینه‌های تولید خود پایین می‌آیند مشهود است. چرا بیت کوین اینقدر متفاوت است؟

نمودارهزینه تولید بیت کوین

نمودارهزینه تولید بیت کوین

چرا شکست 26 هزار دلار می‌تواند زمستان کریپتو را پایان دهد

حتی ساتوشی هم می‌دانست پس از اینکه عرضه به اندازه کافی بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ دارایی‌های کالا مانند به سمت هزینه تولید خود سوق پیدا می‌کند.

«قیمت تمام کالاها به سمت هزینه تولید آن متمایل می‌شود. اگر این قیمت کمتر از قیمت تمام شده آن کالا باشد، تولید کُند می‌شود. ولی اگر قیمت بالاتر از قیمت تمام شده باشد، می‌توان با تولید و فروش بیشتر به سود رسید. در همین زمان، افزایش تولید، سختی را افزایش می‌دهد و هزینه تولید را به سمت قیمت سوق می‌دهد.»

بیت کوین زمان قابل توجهی را صرف لمس این کف قیمت کرده است، بدون اینکه بتواند آن را بشکند. هزینه ابزار تولید ایجاد شده توسط چارلز ادواردز (Charles Edwards) یک حد آستانه بالا و پایین دارد و آستانه بالایی آن دقیقاً بالاتر از مقاومت 26 هزار دلار قرار گرفته است که آن را به سطحی کلیدی از منظر هزینه تولید تبدیل می‌کند.

تثبیت قیمت بالاتر از این سطح در گذشته، آغاز روند بازار گاوی قدرتمند را در پی داشته است. پس از اینکه جفت ارز BTCUSD بتواند با قاطعیت، بالای تراز 26 هزار دلار حرکت کند، ممکن است آخرین باری باشد که پادشاه ارزهای دیجیتال زیر 20 هزار دلار معامله می‌شود. این اتفاق می‌تواند به طور رسمی پایان زمستان کریپتو را در پی داشته و تابستانی گرم برای این بازار به ارمغان بیاورد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: newsbtc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array