به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، موشک استارشیپ، ساخته کمپانی SpaceX ایلان ماسک، در دومین تلاش خود برای پرتاب به فضا باز هم ناکام ماند.

موشک استارشیپ، قدرتمندترین موشک ساخته شده توسط بشر تا به‌امروز است. با اینکه در این پرتاب آزمایشی هم بوستر فوق‌سنگین (Super Heavy booster) و هم بخش بالایی فضاپیمای استارشیپ ناچاراً باید منفجر می‌شدند، اما باز هم پرتاب امروز این موشک موفقیت بسیار چشمگیری برای کمپانی هوافضای SpaceX به‌حساب می‌آید.

روند پرتاب آزمایشی استارشیپ

پرتاب آزمایشی استارشیپ امروز بعدازظهر، حدود ساعت 4:20 در پایگاه توسعه و پرتاپ کمپانی SpaceX در تگزاس انجام شد. در هنگام پرتاب، تمامی 33 موتور Raptor موجود در بوستر فوق‌سنگین روشن بودند و در میانه هوا نیز بدون هیچ مشکلی به وظیفه خود ادامه دادند.
در مقایسه با اولین پرتاب آزمایشی، این آمار بسیار چشمگیر و رضایت‌بخش است. اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ در اواخر فروردین ماه سال جاری انجام شده بود و بیش از 6 موتور Raptor در هنگام پرتاب و پرواز از کار افتاده بودند.

سیستم‌های مداری و سیلابی استارشیپ در این پرتاب آزمایشی عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوره اول داشتند اما به گفته کارشناسان کمپانی SpaceX، مهم‌ترین دستاورد امروز، پروسه جدایی قطعات مختلف در حین پرتاب به فضا بوده است.
در اولین پرتاب آزمایشی، پروژه درحال توسعه ایلان ماسک به موفقیت‌های اخیرش دست نیافته بود، اما بالاخره امروز SpaceX توانست به این مهم نیز دست‌ یابد و سیر تحقیق و توسعه خود را سرعت بخشد.

استارشیپ

کمی پس از پرتاب استارشیپ، سیستم نابودسازی خودکارِ (FTS) موجود در بوستر فوق‌سنگین به‌صورت ناگهانی فعال شده و به انفجار مجدد این موشک در میانه هوا منجر شد. هنوز دلیل این فعال‌سازی ناگهانی مشخص نشده است، اما تیم کمپانی SpaceX حاضر در محل اعلام کردند با آنالیز و بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از این پرتاب آزمایشی، جواب بسیاری از سؤالات داده خواهد شد.

همین سرنوشت نافرجام به سراغ بخش بالایی این فضاپیما نیز آمد. قبل از دومین پروسه قطع دسترسی موتورها، درست قبل از خاموش شدن 6 موتور باقی‌مانده و اوج گرفتن این موشک؛ تیم حاضر در پایگاه پرتاب اعلام کردند ارتباطشان با این موشک به‌کلی قطع شده است.
این قطع ارتباط منجر به عدم مخابره داده‌ها و سپس فعال‌سازی مجدد سیستم نابودسازی خودکار و انفجار استارشیپ شده است.

دومین ماموریت پرتاب آزمایشی قدرتمندترین موشک ساخت بشر به فضا، جمعاً حدود 7 دقیقه طول کشید. در این موشک هیچ خدمه و فضانوردی حاضر نبوده است. هدف نهایی و اصلی کمپانی SpaceX از تکرار این آزمایشات، با موفقیت طی کردن پروسه قطع دسترسی موتورها و اوج گرفتن استارشیپ می‌باشد.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array