به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، از این پس اتحادیه اروپا به کاربران ساکن در این ناحیه اجازه می‌دهد که اتصال میان سه پلتفرم اینستاگرام، فیسبوک و پیام‌رسان Messenger را از بین ببرند. به گفته کمپانی متا کاربران می‌توانند در ادامه این تغییرات، یکپارچگی میان حساب‌های کاربری Facebook Gaming و Facebook Marketplace خود را نیز شکسته و به‌صورت مجزا از آنها استفاده کنند.

براساس بیانیه جدید کمپانی متا، در آستانه اجرایی شدن لایحه DMA (قانون بازارهای دیجیتال) در ماه مارچ (اواسط اسفند 1402) در اتحادیه اروپا، کاربران ساکن در این مناطق می‌توانند یکپارچگی میان پلتفرم‌های این کمپانی را از بین برده و به‌صورت مجزا و غیرمتصل از این سرویس‌ها استفاده کنند.
این تغییرات در مناطق اتحادیه اروپا (European Union)، ناحیه اقتصادی اروپا (European Economic Area) و کشور سوئیس اجرایی خواهند شد و قرار است در طی هفته‌های آتی کاربران با دریافت نوتیفیکیشن‌های مربوطه از جزئیات آن باخبر شوند.

این تغییرات پیش‌رو به این معنا هستند که کاربران ساکن در مناطق تحت‌پوشش اتحادیه‌اروپا می‌توانند بدون اجبار به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود در پلتفرم‌های زیر مجموعه متا، از خدمات این سرویس‌ها استفاده کنند. کاربران می‌توانند از این پس از پیام‌رسان Facebook Messenger به‌عنوان یک پیام‌رسان مجزا استفاده کنند و دیگر نیازی به لینک کردن این محیط به حساب کاربری شخصی فیسبوک آنها نخواهد بود.
همچنین امکان شکستن اتصال میان دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک نیز برای کاربران فراهم شده است.

براساس اطلاعات تکمیلی موجود در صفحه پشتیبانی متا، اتصال میان اکانت‌های کاربران در پلتفرم‌های مختلف به‌منظور نمایش تبلیغات دیجیتال هدفمند، پیشنهاد محتواها براساس سلیقه شخصی و به‌اشتراک‌گذاری پست‌ها به‌صورت یکپارچه و همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متا

کاهش اتصال و کاهش کارایی پلتفرم‌های متا

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، کاربران فعال در فیسبوک می‌توانند بدون نیاز به لینک شدن به اکانت اصلی خود در این پلتفرم، از خدمات دو محیط Facebook Marketplace و Facebook Gaming نیز به‌صورت مجزا استفاده کنند. اما متا به کاربران هشدار داده که در هردوی این موارد، عدم اتصال این دو پلتفرم به اکانت اصلی فیسبوک کاربران منجر به کاهش کارایی و عملکرد آنها خواهد شد.
برای مثال، اگر اتصال میان اکانت فیسبوک و Marketplace از بین برود؛ کاربران ناچار هستند به جای استفاده از پیام‌رسان Facebook Messenger از طریق ایمیل با خریداران و یا فروشندگان در ارتباط باشند.

اعلامیه جدید متا شباهت بسیاری به اقدام اخیر کمپانی گوگل دارد. این غول تکنولوژی نیز در اوایل ماه ژانویه اعلام کرده بود که به کاربران خود اجازه می‌دهد اتصال یکپارچه و به‌اشتراک‌گذاری داده میان سرویس‌های موتور جستجوی گوگل، پلتفرم یوتیوب، اپلیکیشن Google Maps و مرورگر محبوب گوگل‌کروم را از بین ببرند.

هردوی این تغییرات صورت‌گرفته در جهت پیروی از چارچوب‌های لایحه DMA می‌باشند. قانون بازارهای دیجیتال قرار است به‌زودی و در تاریخ 6 مارچ (16 اسفند 1402) اجرایی شود. کمپانی متا و کمپانی مادر گوگل (Alphabet) جزء شش نامی هستند که در پاییز سال 2023 به‌عنوان “دربان” در لیست نظارتی اتحادیه اروپا قرار گرفته بودند.

لایحه DMA

تأثیر لایحه DMA بر پلتفرم‌های مختلف

اتحادیه اروپا قرار است با استفاده از لایحه DMA (Digital Markets Act)، فعالیت‌ها و خدمات این کمپانی‌ها را به‌گونه‌ای تعدیل و نظارت کند که راه رقابت سالم و سازنده برای دیگر ارائه‌دهندگان نیز باز شود. به گفته این اتحادیه، سرویس‌ها و خدماتی که توسط این شش کمپانی ارائه می‌شوند(جمعاً 22 سرویس)؛ تحت پوشش لایحه DMA قرار گرفته و باید خود را براساس چارچوب‌های آن مطابقت دهند.
6 نام ثبت شده در این لیست، یا “دربان‌ها”، به شرح زیر هستند: کمپانی Alphabet (کمپانی مادر گوگل)، کمپانی آمازون، کمپانی اپل، کمپانی ByteDance (ارائه‌دهنده تیک‌تاک)، کمپانی متا و کمپانی مایکروسافت.

کمپانی متا در اوایل ماه دسامبر اعلام کرده بود که اتصال میان دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک را نیز از بین خواهد برد؛ اما این تغییرات صرفاً محدود به کاربران ساکن در مناطق تحت‌پوشش اتحادیه اروپا نبودند و به‌نظر نمی‌رسد اجرایی شدن آن ربطی به لایحه DMA داشته باشد.

همچنین، یکی دیگر از اقدامات این غول تکنولوژی در راستای اطاعت از قوانین سفت‌وسخت اتحادیه اروپا، عرضه اشتراک ویژه دو مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌های خود به کاربران ساکن در این مناطق بوده است. کاربران می‌توانند با تهیه اشتراک پولی اینستاگرام و فیسبوک (پرداخت 10 یورو برای نسخه وب – 13 یورو برای نسخه موبایلی)، تمام آگهی‌های تبلیغاتی را از فید اصلی خود حذف کرده و نگران جمع‌آوری داده‌های شخصی خود برای تبلیغات هدفمند نباشند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array