به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، نیویورک‌تایمز در روز چهارشنبه با طرح شکایتی علیه کمپانی‌های مایکروسافت و OpenAI مدعی شد که این دو بدون دریافت مجوزهای قانونی از میلیون‌ها مقاله خبری این روزنامه برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و چت‌بات‌های خود استفاده کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز اولین رسانه خبری بزرگ آمریکاست که از کمپانی OpenAI، خالق چت‌بات محبوب و کاربردی ChatGPT و حامی مالی آن، کمپانی مایکروسافت که ارائه‌دهنده دستیار هوش مصنوعی Copilot نیز هست؛ به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت شکایت کرده است.

براساس فایل شکایت این روزنامه، این مدل‌های هوش مصنوعی با آسیب‌رساندن به توانایی رسانه‌های خبری، “روزنامه‌نگاری حرفه‌ای” را تهدید می‌کنند. خبرنگاران، نویسندگان و دیگر فعالان این حوزه هم مکرراً شکایت خود را در این زمینه ثبت و مطرح کرده و امیدوارند فرایند غیرقانونی جمع‌آوری داده‌ها برای تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی پایان یابد.

براساس شکایت روزنامه نیویورک‌تایمز که در دادگاه فدرال منهتن ثبت شده، کمپانی‌های مایکروسافت و OpenAI تلاش کرده‌اند از “سرمایه‌گذاری عظیم نیویورک‌تایمز در حوزه خبری به نفع خود سوءاستفاده کرده” و از روش‌های جایگزین و غیرمتعارف اخبار را به گوش مخاطبان برسانند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این باره نوشته است: “سوءاستفاده از مطالب و آرشیو خبری این روزنامه بدون پرداخت حق قانونی و یا دریافت مجوزهای لازم به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. این اقدام نه‌تنها اقدامی دگرگون‌کننده در دنیای هوش مصنوعی به‌حساب نمی‌آید؛ بلکه با ایجاد راه دسترسی جایگزین برای دسترسی به اخبار نیویورک‌تایمز، مخاطبان و خوانندگان ما را نیز از مراجعه به مرجع و منبع اصلی اخبار دور می‌کند”.

کمپانی‌های مایکروسافت و OpenAI اعلام کرده‌اند که استفاده از آثار دارای قانون کپی‌رایت برای آموزش دادن به مدل‌های هوش مصنوعی، صرفاً “استفاده منصفانه” محسوب می‌شود! استفاده منصفانه (Fair use) از جزئیات کپی‌رایت آمریکاست است که اجازه ذکر یا تلفیق آثاری از دیگران که تحت‌حمایت قانون حق تکثیر (کپی‌رایت) هستند را مجاز می‌شمارد.

کمپانی OpenAI

سودآوری بی‌وقفه برای مایکروسافت و OpenAI

به ادعای تایمز، مدل‌های هوش مصنوعی تعلیم‌یافته براساس محتوای این روزنامه معتبر، برای مایکروسافت و OpenAI “بسیار پرسود” بوده‌اند. نیویورک‌تایمز ادعا می‌کند که ماه‌هاست در تلاش است تا با هردوی این شرکت‌ها مذاکره کند؛ اما تمام این تلاش‌ها به‌ بن‌بست خورده‌اند.

کمپانی‌های هوش مصنوعی برای آموزش دادن به مدل‌های زبانی خود، داده‌های موجود در سطح اینترنت را جمع‌آوری می‌کنند و به همین ترتیب میلیاردها دلار سرمایه را برای ادامه پروژ‌ه‌های خود از سرمایه‌گذاران جذب می‌کنند.
خودِ کمپانی مایکروسافت بیش از 13 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است. اخبار اخیر ارزش این استارتاپ هوش مصنوعی را چیزی بیش از 80 میلیارد دلار تخمین زده‌اند!

البته که نیویورک‌تایمز در جنگ خود با این دو کمپانی تنها نیست. چند ماه پیش، سارا سیلورمن نویسنده مشهور، شکایتی مشابه را علیه کمپانی‌های متا و OpenAI ثبت کرده و گفته بود که هوش مصنوعی‌های تحت‌مدیریت این دو کمپانی از محتوای کتاب او سوءاستفاده کرده و قوانین کپی‌رایت را نقض کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در شکایت خود مدعی‌ شده که مدل‌های زبانی بزرگ این دو کمپانی که به چت‌بات‌های ChatGPT و Copilot قدرت می‌دهند؛ “قادر به تولید خروجی‌هایی هستند که محتوای اخبار منتشر شده در تایمز را کلمه‌به‌کلمه بازگو کرده، آنها را به روشی مشابه خلاصه‌سازی کرده و حتی سبک و لحن بیان این روزنامه را نیز تقلید می‌کند”!

براساس ادعای نیویورک‌تایمز و همانطور که بالاتر به آن پرداخته بودیم؛ چنین فرایندی منجر به تضعیف رابطه میان این روزنامه با خوانندگان و مخاطبان خود می‌شود و همچنین این نشریه را از “سرویس‌های اشتراکی، مجوزها، تبلیغات و درآمد وابسته به مطالب مذکور” محروم می‌سازد.

جالب اینجاست که لیندزی هِلد، سخنگوی رسمی OpenAI در واکنش به اخبار این شکایت اعلام کرده که این کمپانی “شگفت‌زده و ناامید” شده است! او در این باره با ارسال ایمیلی به وبسایت The Verge نوشت: “ما همیشه به حقوق سازندگان و صاحبان محتوا احترام گذاشته‌ایم و به همکاری دوطرفه با آن‌ها متعهد هستیم. ما همیشه در تلاش بوده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که سازندگان محتوا و اصحاب رسانه از تکنولوژی هوش مصنوعی و مدل‌های درآمدی جدید بهره‌مند شوند.
استارتاپ OpenAI تاکنون چندین گفتگوی مداوم و سازنده‌ با نیویورک‌تایمز داشته‌ و طرح این شکایت واقعاً ناامیدکننده است. امیدوار هستیم که مانند بسیاری از ناشران و خبرگزاری‌های دیگر، راه سازنده و سودمندی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنیم”‌.

شایان ذکر است که روزنامه نیویورک‌تایمز در شکایت خود از دادگاه منهتن درخواست کرده که دستوری برای توقف آموزش مدل‌های هوش مصنوعی کمپانی‌های OpenAI و مایکروسافت براساس محتوای آن صادر کرده و همچنین تمام مطالب مربوط به تایمز از مجموعه داده‌های هر دو شرکت به‌کلی حذف شود.

منبع: The VergeReuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array