به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، از زمان ظهور ابزارهای هوش مصنوعی زایا و عملکرد شگفت‌انگیز اما ترسناک آنها در شاخه‌های مختلف هنری و خلاقیت؛ همیشه بحث و جنجالی بر سر اعمال محدودیت‌هایی به غایت ضروری برای این ابزارها- در میان جوامع هنرمندان و نویسندگانی مانند سارا سیلورمن وجود داشته است.

با توجه به اینکه ابزارهای هوش مصنوعی زایا در مدت زمانی بسیار کمتر و با دقتی بسیار بیشتر قادرند یک اثر هنری را تولید کنند؛ طبیعی است که جامعه هنرمندان از حضور چنین ابزارهایی احساس خطر کنند و خواستار اعمال محدودیت‌هایی بر آنان باشند.

حتی اخیراً، کمپانی معروف و محبوب مارول برای اولین بار در تاریخ بشریت از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت تیتراژ سریال جدید خود به نام Secret Invasion استفاده کرده بود. این حرکت مارول باعث بروز واکنش‌های منفی بسیاری از جانب طرفداران و هنرمندان شده بود.
اما در هرصورت؛ ابزارهای هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر و بیشتر در صنعت سینما مورداستفاده قرار می‌گیرند. کارشناسان معتقدند در بلندمدت، استفاده از این تکنولوژی باعث کاهش هزینه‌های موردنیاز برای بودجه جلوه‌های ویژه خواهد شد، اما درنهایت شکستی مفتضحانه برای روح خلاق سینما به بار خواهد آورد.

هرچند این مسئله وجود دارد که “زمان کمتر و دقت بیشتر” لزوماً همیشه پاسخگو نیست. به باور عده زیادی، محصولات تولید شده توسط هوش مصنوعی “اصالت” ندارد و صرفاً با سرقت از آثار دیگر هنرمندان در سطح اینترنت، کلاژی از آثار نصفه‌ونیمه‌ای را تولید می‌کنند که در بازتاب دادن “روح انسانی” عاجزند.

سیلورمن

سارا سیلورمن در برابر هوش مصنوعی

یکی از جدی‌ترین منتقدین استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، جامعه نویسندگان هستند. حتی در جریان اعتصابات اخیر جامعه نویسندگان و بازیگران هالیوود، یکی از دغدغه‌های اصلی این افراد ارجحیت داشتن تکنولوژی هوش مصنوعی نسبت به یک عمر هنر و تجربه آنهاست.

اخیراً سارا سیلورمن، کمدین و نویسنده معروف هالیوودی از کمپانی‌های OpenAI و متا به همین منظور شکایت کرده است.
به گفته سیلورمن؛ این دو کمپانی سرشناس برای تعلیم مدل‌های زبانی خود از قبل از او اجازه نگرفته بودند و درنهایت بدون رضایت‌خاطر او، ابزارهای هوش مصنوعی خود را تعلیم داده‌اند.

هرچند سیلورمن در این ماجرا تنها نیست. کریستوفر گلدن، نویسنده رمان و ریچارد کادری نیز به همراه سارا سیلورمن جمعاً شکایتی علیه کمپانی‌های OpenAI و متا تنظیم کرده‌اند.
این افراد معتقدند که که این دو کمپانی بدون کسب رضایت قبلی، از ثمره عمر و دسترنج آنها به‌صورت غیرقانونی برای تعلیم مدل‌های زبانی خود بهره برده‌اند. این درحالی‌است که نوشته‌های آنها شامل قانون کپی‌رایت است و قبلاً به‌صورت قانونی به بازار عرضه‌شده‌اند!

دیتاست‌های مربوط به مدل‌ زبانی ChatGPT (محصول کمپانی OpenAI) و همچنین مدل LLaMA (محصول کمپانی متا) نشان‌دهنده استفاده از آثار این نویسندگان برای تعلیم می‌باشند.
هرچند بهره‌ بردن از آثار و کتبی که “دارایی عمومی” محسوب می‌شوند و شامل قانون کپی‌رایت نیستند؛ هیچ مشکلی ندارند.

اما وکلای این پرونده معتقدند حجم عظیم دیتاست مربوط به تعلیم این چت‌بات‌ها، نشانگر دسترسی و دانلود غیرقانونی تعداد کثیری نوشته شامل قانون‌ کپی‌رایت از سایت‌های مربوطه هستند.

برای اثبات این اتهام، یکی از شواهد این پرونده نشانگر مکالمه‌ای میان چت‌بات ChatGPT و تیم حقوقی سارا سیلورمن بود. در این مکالمه، وکلای سیلورمن از این هوش مصنوعی خواسته بودند کتاب زندگی‌نامه او که در سال 2010 منتشر شده بود را خلاصه‌نویسی کند.
در پاسخ، ChatGPT نه‌تنها قادر به خلاصه‌نویسی کل این کتاب بود، بلکه بخش‌هایی از پاسخ آن کلمه به کلمه از متن کتاب کپی شده بود!

موج شکایت‌ها علیه OpenAI

هرچند سیلورمن، گلدمن و کادری اولین نویسندگانی نیستند که از کمپانی OpenAI به دلیل نقض قانون کپی‌رایت شکایت می‌کنند. در واقع عده کثیری از جامعه هنرمندان و نویسندگان درحال پیگیری‌های قانونی علیه این شرکت هوش مصنوعی هستند.

فقط در ماه ژوئن دو شکایت بسیار جدی علیه OpenAI ثبت شده بود. براساس مفاد این شکایت، کمپانی OpenAI با “استخراج غیرقانونی داده‌ها” برای تعلیم هوش مصنوعی‌های ChatGPT و DALL-E، قوانین فدرال و ایالتی آمریکا را زیرپا گذاشته است.

حدود یک ماه پیش نیز به اتهام نشر اخبار دروغین از چت‌بات ChatGPT شکایت شده بود. مارک والترز، مجری یک برنامه رادیویی به علت اتهام ناروای اختلاس و پولشویی از این هوش مصنوعی و کمپانی OpenAI شکایت کرده است.

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array