به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) از کمپانی هوافضای SpaceX به مالکیت ایلان ماسک، به دلیل نقض قانون، تبعیض قائل شدن و عدم استخدام پناهجویان و پناهندگان رسماً شکایت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این باره نوشت: “با توجه به مفاد این پرونده قضایی، حداقل از تاریخ سپتامبر 2018 تا می 2022، کمپانی SpaceX مکرراً از استخدام و حتی بررسی رزومه‌های پناهجویان و پناهندگان سر باز زده است. این کمپانی با رد کردن درخواست کار این افراد، به‌هیچ عنوان حاضر به به‌کارگیری هیچ یک از این افراد در مجموعه خود نبوده است. تبعیض صورت‌گرفته توسط SpaceX مشخصاً قانون مهاجرت و تابعیت را نقض کرده است.”

در آگهی‌های شغلی و بیانیه‌های عمومی منتشر شده در طی سال‌های گذشته، کمپانی SpaceX با اتکا به قانون “کنترل صادرات” بیان کرده بود که تنها امکان استخدام شهروندان آمریکایی و یا شهروندان مقیم دائم (افراد دارای گرین کارت) را دارد.

SpaceX

نقض قوانین فدرال در کمپانی SpaceX

همچنین وزارت دادگستری با ذکر چندین مثال از پست‌ها و فعالیت‌های آنلاین میلیاردر و مالک کمپانی SpaceX، ایلان ماسک، رفتار او را نیز “تبعیض‌آمیز” خواند.

یکی از مثال‌های ثبت شده، توییت سال 2020 ماسک در پلتفرم توییتر سابق (X فعلی) با مضمون زیر است: “براساس قوانین ایالت متحده آمریکا، برای استخدام در کمپانی SpaceX، افراد باید حداقل دارای گرین کارت آمریکا باشند. زیرا علم هوافضا و موشک‌سازی یکی از برترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های ساخت اسلحه محسوب می‌شوند.”
ماسک در سال 2020 تقریباً 36 میلیون نفر دنبال‌کننده داشته و این طرز فکر خود را به‌صورت عمومی بیان کرده است!

ایلان ماسک در واکنش به شکایت وزارت دادگستری آمریکا از SpaceX بیان کرد که “این شکایت؛ فقط وسیله‌ای برای استفاده از وزارت دادگستری به‌عنوان یک سلاح برای دستیابی به مقاصد سیاسی است.”

او با انتشار پستی در X نوشت که در طی سال‌ها، کمپانی SpaceX مکرراً اخطارها و یادآورهایی با این مضمون دریافت می‌کرده که “استخدام افرادی که مقیم دائم و یا شهروند آمریکا نیستند؛ به‌عنوان حرکتی ناقض قوانین امنیتی و ملی و در نتیجه جرم کیفری به‌حساب خواهد آمد.”

براساس توضیحات وزارت دادگستری آمریکا، کمپانی SpaceX در سال‌های فعالیتش پناهجویان و پناهندگان بسیاری را تنها به دلیل وضعیت شهروندی آنها استخدام نکرده است؛ درحالی‌که بسیاری از این افراد واجد شرایط و دارای پیش‌زمینه‌ و تجربه کاری مناسب برای کار در این مجموعه بوده‌اند.

به‌نظر می‌رسد که ایلان ماسک، که خود در سال 2002 رسماً شهروند آمریکا شد، قوانین فدرال را زیر پا گذاشته است، اما به‌هیچ‌وجه زیر بار این تخلف نمی‌رود و باور دارد همه این سال‌ها براساس دستورات دریافت شده از وزارت دادگستری و در جهت حفظ امنیت کشور اقدام کرده است.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array