به گزارش ایران دکونومی، حسن محرمی، مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت با اعلام رونمایی از راه‌کار پترونت، گفت که در مبین‌نت تلفیقی از تکنولوژی‌های ارتباطی وجود دارد؛ ارتقاء شبکه به 5G در کنار ارتباطات ماهواره‌ای نیازهای ارتباطی صنایع را در نقاط دور و نزدیک تامین کرده و به‌طورکلی هر آنچه که در شبکه ارتباطی بی‌سیم وجود دارد را به‌صورت عملیاتی سرویس‌دهی می‌کنیم و به جرئت می‌توانیم بگوییم نقطه‌ای در کشور نیست که ما آن را متصل نکنیم؛ چه در سطح خاک و چه در سطح دریا. علاوه بر آن با پوشش سراسری از طریق ماهواره و یکپارچه‌سازی شده با شبکه LTE می‌توانیم به سازمان‌ها سرویس‌های ارتباطی ارائه کنیم. همه این محصولات از لایه پایین تا لایه بالا همگی به اسم راه‌کار پترونت در نمایشگاه ارائه شده است.

به گفته او، سنسورگذاری ایستگاه‌های خط لوله‌کشی و نمایش روی پلتفرم، نصب دوربین‌های مداربسته در مناطق صعب‌العبور، ارائه خدمات مرکز داده و پهنای باندهای مختلف براساس نیاز سازمان‌ها، اتصال نقطه به نقطه در دفاتر مختلف سازمان‌های سطح کشور، ایجاد ارتباط ماهواره‌ای با سکوهای نفتی و ایجاد ارتباطات ماهواره‌ای متحرک برای کشتی‌ها در سطح خلیج فارس و خدمت‌رسانی پهنای باند اینترنت به تمام فازهای پارس جنوبی، از نمونه فعالیت‌های شرکت مبین‌نت در حوزه نفت‌وگاز می‌باشد.

گفتنی است که هم‌اکنون راه‌کار پترونت در بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار فعال در حوزه نفت و گاز راه‌اندازی شده است. با این وجود صنعت نفت که از های‏‏‌تک‏‏‌ترین صنایع دنیاست، به کمک حوزه فناوری اطلاعات و با استفاده از زیرساخت‏‏‌های ارتباطی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و… می‌تواند همسو با تغییرات جهانی رویکرد کسب‏‏‌وکارها، در بهره‏‏‌وری از فناوری‏‏‌های نوین، در مسیر تحول دیجیتال حرکت کند. پترونت که در همین راستا رونمایی شده است، دارای سه لایه در سطوح زیرساخت، پلتفرم و نرم‏‏‌افزار بوده که برای بومی‏‏‌سازی این مهم دو ماژول عملیات و مدیریت به آن پیوست شده تا بتواند مزیت و ارزش‏‏‌های ویژه‏‏‌ای را برای مشتریان سازمانی ممکن بسازد.

همچنین خدمات دیگر این طرح از قبیل پهنای باند اختصاصی، ارتباط بین شعب شرکت‌های نفتی در سراسر کشور (به وسیله امکانات ماهواره‌ای)،  خدمات VSAT  (نظارت تصویری و انتقال تصویر) و… مواردی بوده که علاوه بر آن به واسطه فروش و پشتیبانی فروش شرکت همراه اول توسط شرکت مبین‌نت تحت برند همراه اول کسب‌وکار صورت می‌گیرد، از خدمات سازمانی همراه اول مثل سیم‌کارت سازمانی، ارتباطات سیم‌کارتی و خدمات سیم‌کارت‌محور نیز در قالب طرح «پترو‌نت» به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تعلق خواهد گرفت. در کل مبین‌نت رویکرد هوشمندسازی و ایجاد پلتفرم‌های ارتباطی بین سازمان‌ها را هم مدنظر قرار داده و توانست در حوزه خدمات ارتباطی، بالاترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و در بیش از ۳۵ هزار نقطه در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی، شبکه‌های اختصاصی بر پایه شبکه مبین‌نت ایجاد شده است.

البته بخش دیگری که در اهمیت صنعت نفت‌وگاز تأثیر گذاشته و قبلا نیز گفته شد، اینترنت اشیاء می‌باشد. ناصر مرادی، معاون بازاریابی و فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت در این مورد توضیح داد که بخش عمده‌ای از این حوزه به هوشمندسازی بر پایه اینترنت اشیاء برمی‌گردد. این فناوری در قالب سرویس‌های مختلف از جمله هوشمندی ساختمان، هوشمندسازی دوربین‌های مداربسته و هوشمندسازی کسب‌وکارهای فعال در زمینه اکتشاف ارائه می‌شود. نمونه‌ای از سرویس‌هایی که مبین‌نت در حوزه IoT توانست تجاری‌سازی کند، اولین اپراتور پایش هوشمند حریق “الرت” است. این پروژه با هدف اتصال سنسورهای اعلان حریق از طریق شبکه ارتباطی مبین‌نت به یک پلتفرم جامع در سطح شهر تهران و با همکاری شهرداری و سازمان آتش‌نشانی تهران راه‌اندازی شد. این سامانه نمونه‌ای از توان مبین‌نت است که در صنعت نفت و گاز هم می‌تواند به بهره‌برداری برسد. به این ترتیب انواع سنسورها را می‌توانیم به یک پلتفرم متصل کنیم و تحویل سازمان‌ها بدهیم.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array