به گزارش ایران دکونومی، برای ثبت نام خودروهای خارجی از دیروز (6 اسفند) امکان ثبت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، به نشانی saleauto.ir  فراهم شده است. متقاضیان تا پنجشنبه (11 اسفند) فرصت دارند در سامانه ثبت نام نمایند.

شرایط خرید خودروهای وارداتی

در صورتی که مایل به خرید خودروهای وارداتی هستید، قبل از هر چیز به یک حساب وکالتی نیاز دارید. متقاضیان باید حساب وکالتی خود را نزد یکی از بانک‌های تجارت، ملی، صادرات، ملت و یا قرض الحسنه مهر ایران افتتاح و 500 میلیون واریز نمایند. شروط بعدی شامل:

  • دارا بودن گواهینامه رانندگی
  • نداشتن پلاک فعال و تحویل نگرفتن خودرو طی 48 ماه گذشته از شرکت های خودروساز
  • افرادی که به صورت همزمان در بورس و سامانه‌های شرکت‌های خودروساز ثبت نام کرده‌اند، در صورت دریافت خودروی تولید داخلی یا مونتاژی باید تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی از این طرح انصراف دهند.
  • متقاضیان نباید در 48 ماه گذشته هیچ خودروی صفری را از کارخانه‌های داخلی یا بورس خریداری کرده باشند.
  • افراد حقوقی نمی‌توانند در ثبت نام خودروهای وارداتی شرکت نمایند.
  • خریدار تا یک سال نمی تواند سند خودرو را به شخص دیگری منتقل کند.
  • اگر تا زمان تحویل خودرو مبلغ 500 میلیون تومان موجود در حساب وکالتی را برداشت کند، ثبت نام باطل می‌شود.
  • افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو به معنی دریافت قطعی خودروی وارداتی نیست.

پس از اتمام مهلت ثبت نام خوردوهای وارداتی، حدود 100 هزار نفر از متقاضیانی که شرایط مورد نظر را داشته‌اند انتخاب و نوبت‌دهی طبق قرعه برای آنها انجام می‌شود.

خودرو

نحوه عرضه خودروهای وارداتی

عرضه خودروهای وارداتی، پس از تعیین نوبت متقاضیان شروع می‌شود. وارد کنندگان می‌بایست لیست مشخصات خودروها، تعداد و زمان تحویل را منتشر کنند. گرچه در مرحله ثبت نام اولیه کسانی که زودتر ثبت نام کرده باشند امتیازی ندارند، اما در زمان عرضه افرادی که زودتر ثبت نام کنند شانس بهتری برای انتخاب خودرو دارند. پس از اتمام مهلت ثبت نام ثانویه، لیست خریداران قطعی به ترتیب نوبت اعلام خواهد شد. متقاضیان می‌توانند خودروی عرضه شده را تغییر داده و در عرضه‌های بعدی شرکت کنند.

فرآیند تحویل خودروهای وارداتی

برای ثبت نام خودروهای وارداتی نیازی به تکمیل وجه در زمان ثبت نام نیست. خریدارانی که حائز شرایط دریافت خودرو بوده‌اند، می‌توانند تا زمان تحویل خودروها در 3 مرحله پرداخت خود را انجام دهند. این سه مرحله عبارتند از:

  • هنگام ثبت نام
  • زمان عقد قرارداد. 500 میلیون تومان از مبلغ در مرحله قبل پرداخت شده است و متقاضیان سه روز برای پرداخت مابقی وجه زمان دارند
  • زمان تحویل خودرو. هزینه‌هایی مانند عوارض، مالیات، شماره‌گذاری و حقوق گمرکی از خریدار دریافت می‌شود.

پس از تکمیل وجه توسط خریدار، واردکنندگان باید حداکثر تا یک ماه خودروهای وارداتی را تحویل دهند. در صورت هر گونه تاخیر در تحویل، واردکنندگان می‌بایست جریمه قابل توجهی را به خریداران بپردازند. به این صورت که اگر وارد کننده 3 ماه در تحویل تأخیر داشته باشد، به ازای هر ماه تأخیر 5.7 درصد از قیمت خودرو و 5 درصد از جریمه فسخ قرارداد را باید به خریدار پرداخت کند.

شرایط انصراف از خرید

در صورتی که خریدار تا قبل از انعقاد قرارداد نهایی با وارد کننده خودرو منصرف شود، مشمول جریمه نخواهد شد. در صورت انصراف بعد انعقاد قرار داد نهایی، خریدار باید جریمه‌ای معادل 5 درصد قیمت پایه را به واردکننده پرداخت نماید. لازم به یادآوری نیست که در صورتی متقاضی در نوبت دریافت خودرو از لیست محصولات وارداتی قرار گیرد، نمی‌تواند برای دریافت محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی اقدام نماید. در نهایت باید شرط پایانی این است که خریدار نمی‌تواند امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو را حتی به صورت وکالتی به شخص دیگری منتقل نماید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array