ایران دکونومی: شتابدهنده یا Accelerator شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می‌آورد و برای این کار از میان ایده‌ها، پس از مدتی کوتاه مورد ایده‌ای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب می‌کند.

شتابدهنده‌‌ بر‌‌ راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوپا تمرکز دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که تیم موسسان کسب‌و‌کار‌ها مسیر شتابدهنده‌ها را انتخاب می‌کنند، حمایت مالی است.

شتابدهنده‌ها به طور معمول سرمایه‌گذاری بذری یا اولیه (seed money) را در ازای قسمت کمی از سهام شرکت، در اختیار تیم‌های استارتاپی قرار می‌دهند و در مقابل فضای کار و حمایت همه جانبه در امور مشاوره‌ای و منتورینگ استارتاپ و لانچ کسب و کار شما را ارائه می‌دهد.

از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایده‌ها و نوآوری ها از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتابدهنده مجموعه‌ای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا نظیر منابع مالی، انواع  مشاوره، فناوری‌ها و تجهیزات مختلف و همچنین فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی تقریباً کوتاه در اختیار استارتاپ‌های نوپا قرار می‌دهد.

در حقیقت اصلی‌ترین رسالت شتاب‌دهنده، تقویت یک استارتاپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتابدهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند. در ایران هم از چند سال پیش با رشد نقش شرکت های دانش بنیان در ساختار کسب و کار کشور، و همچنین توجه بسیاری از نهادها و تصمیم گیران به کسب و کارهای نوپا، تقریباً تمامی سازمان‌های خصوصی و دولتی فعالیتی را در زمینه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان آغاز کرده‌اند.

بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها به نوعی یک شتاب دهنده به حساب می آیند. این مجموعه‌ها و سایر شرکت‌ها و موسسات فعال در این بخش در حال حاضر با جذب و پرورش ایده‌های ناب و نوآور و فناور در راستای تبدیل شدن این طرح‌ها به شرکت‌های موفق فعالیت قابل توجهی دارند.

شتابدهنده

مزایای مراجعه به شتابدهنده چیست؟

حتماً این سوال پیش می‌آید که چرا باید به شتابدهنده مراجعه کرد؟ در ادامه به مزیت‌های این کار خواهیم پرداخت:

۱.تأمین بودجه اولیه: اکثر افراد برای شرکت‌ خود سرمایه‌گذاری اولیه درنظر می‌گیرند. بر اساس داده‌های اخیر، میانگین معامله‌ سهام شتابدهنده‌ها در سال ۲۰۱۸ به مبلغ ۳۸هزار دلار بود. پس شتابدهنده استارتاپ چگونه به کسب درآمد می‌پردازد؟ اعضای حاضر در برنامه مبلغ این سرمایه‌گذاری‌ها را با درصدی از سهام‌شان مبادله می‌کنند.

۲.همکاری و کار انفرادی: کاملاً واضح است که سخت‌کوشی و تعهد به موفقیت ختم می‌شود. شتابدهنده به شما زمانی زیاد برای کار مستقل و انفرادی می‌دهد. این برنامه‌ برای برآوردن این هدف، محیط‌هایی را برای کار مشترک و همکاری با دیگران و همچنین دفترهایی شخصی برای کار انفرادی فراهم می‌کند.

۳.آموزش و تربیت: بسیاری از برنامه‌های شتابدهنده به فرصت‌های منحصربه‌فرد آموزشی دسترسی دارند. در ابتدا برنامه‌های کارورزی یا منتورشیپ رسمی را دارند. مدرسین، مشاوران، بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و متخصصانی موفق در کسب‌وکارهای روبه‌رشد به حساب می‌آیند. شرکت‌ها در طول برنامه‌ شتابدهنده در سمینارها، کارگاه‌ها، جلسات منتورینگ و تمرینات بازار گرمی کردن مشارکت دارند.

۴.شبکه‌سازی: برنامه‌های شتابدهنده به گروه‌ها و کار گروهی متکی‌اند. به‌همین دلیل استارتاپ‌ها طی چند ماه و در مراحل اولیه‌ توسعه با دیگران آشنا می‌شوند. آن‌ها به اشتراک‌گذاری ایده‌ها با نوآوران همتایی می‌پردازند که می‌توانند موفقیت و همکاری مشترکی در آینده را رقم بزنند. همچنین استارتاپ‌های پذیرفته‌شده با بنیان‌گذاران شرکت‌های موفق همکاری می‌کنند و به شبکه‌ای شامل متخصصان دسترسی دارند.

۵.روز دمو: برنامه شتابدهنده در ایستگاه ارائه‌ استارتاپی به پایان می‌رسد. هر تیم پس از توسعه‌ شرکت خود به معرفی استارتاپش به سرمایه‌گذاران بالقوه می‌پردازد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array