ایران دکونومی: ممکن است با شنیدن شبکه سازی، به یاد شرکت‌های هرمی و نتورک بیفتید، در حالی‌که شبکه سازی به هیچ عنوان یک فعالیت اقتصادی نیست بلکه یک فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود. ممکن است در ذیل این فرآیند، فعالیت اقتصادی نیز رخ دهد اما نمی‌توان شبکه سازی را یک فعالیت اقتصادی معرفی کرد.

اگر به زندگی انسان‌ها در طول تاریخ نگاه کنیم، خواهیم دید که انسان‌ها از گذشته تا به امروز به صورت جمعی زندگی کردند و امروزه نیز برای زندگی روزمره خود به تعاملات نیاز داریم. حال تصور کنید در محیط کار، علاوه بر تعامل با همکاران، تعاملاتی با دیگر بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها شکل دهیم. قطعاً موجب رشد یا در اختیار گرفتن فرصت‌های جدیدی خواهد شد.

اهمیت داشتن یک شبکه سازی قوی و نقشی که شبکه سازی می‌تواند در موفقیت یک کسب و کار داشته باشد، بر هیچکس پوشیده نیست. شبکه سازی نه تنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید عملکرد بهتری را در زمینه مدیریت کسب و کار خود داشته باشید، بلکه از آن می‌توانید به‌عنوان یک مزیت رقابتی نیز بهره ببرید و بدین ترتیب از رقبای شغلی خود نیز سبقت بگیرید.

اما موضوعی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد آشنایی لازم با بحث شبکه سازی در کسب و کار و تاثیر آن در موفقیت یک بیزینس نداشته و نمی‌دانند که باید چه اقداماتی را برای دستیابی به نتایج مناسب در این زمینه داشته باشند.

شبکه سازی

شاید تصور کنید که نیاز است این شبکه سازی، در فضای مجازی اتفاق بیفتد، اما با اینکه شبکه های اجتماعی، تسهیلگر شبکه سازی هستند، صرفاً ابزاری برای این کار محسوب می‌شوند. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، قطعاً رویدادهای مختلفی در حوزه کاری شما برگزار می‌شود که فرصت این شبکه سازی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ممکن است در این رویداد، مشتریان سازمانی را ملاقات کنید و یا به شرکای کلیدی دسترسی داشته باشید. در حقیقت ارتباط با انسان‌های حوزه کاری، تریبونی برای معرفی در اختیارتان قرار می‌دهد. شبکه سازی انسانی تبادل اطلاعات صرف نیست؛ بلکه خیابانی دوطرفه برای ساختن یک رابطه درازمدت با سودمندی‌های مشترک است.

افرادی که در پی جلب توجه رسانه‌ها و مردم هستند، چه برای کسب‌وکار، چه سیاست، و چه شهرت و… در شبکه سازی موفق‌تر عمل می‌کنند. توجه مردم به‌سرعت نسبت به افرادی که توانایی خوبی در ارتباط‌گرفتن با آن‌ها دارند جلب خواهد شد. اگر شما در زمینه مهارت‌هایتان و همچنین خدماتی که ارائه می‌دهید فردی برجسته باشید، موقعیت‌های همکاری برایتان ایجاد می‌شوند؛ و این موقعیت‌ها نیز به‌نوبه خود برایتان شغل و جایگاه خواهد ساخت.

شبکه سازی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا نیز بسیار مهم و حیاتی است، چرا که کسب و کار‌های نوپا باید در کمترین زمان فعالیت خود را شروع کنند و برای این کار لازم است کادر فنی قوی در زمینه‌های مختلف داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بهترین مکان برای شکل‌‌گیری این ارتباطات و شبکه سازی برای استارتاپ‌ها، شرکت در همایش‌ها و رویداد‌های استارتاپی می‌باشد چرا که اغلب، افراد متخصص ولی بیکار در این رویداد‌ها شرکت می‌کنند تا بتوانند برای خود کار پیدا کرده و یا به عضویت یکی از کسب و کار‌ها و استارتاپ‌های موجود درآیند و این بهترین موقعیت برای افراد است که کادر فنی خود را تکمیل کنند، کسب‌وکارشان را معرفی کنند، شرکای خود را ملاقات کنند، خود را به رقبا نشان دهند، با سرمایه‌گذاران آشنا شوند و….

پس در نظر داشته باشید که برای موفقیت کسب‌وکار خود به تعامل با دیگر کسب‌وکارها نیاز است.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array