به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شاخص نوسانات آینده‌نگر بیت‌ کوین (BTC) صرافی آپشن‌های رمزارزی دریبیت (Deribit) که به‌عنوان معیاری از میزان ترس در بازار کریپتو استفاده می‌شود، به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است که نشان‌دهنده کاهش نوسانات احتمالی قیمت بیت‌کوین در آینده نزدیک است.

روز 24 جولای (2 مرداد)، پلتفرم تجزیه و تحلیل مشتقات ارزهای دیجیتال Greeks Live اعلام کرد که این شاخص نوسان برای بیت کوین و اتر (ETH) تا کف چند ساله خود در حدود 37 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، طبق الگوریتم DVOL، سطح نوسان ضمنی فعلی بازار به پایین‌ترین سطح در تاریخ کریپتو رسیده است:

«شاخص نوسانات (به اختصار Dvol) برای دو رمزارز BTC و ETH تا 37% کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح آن از دو سال گذشته تاکنون است و سطح نوسان ضمنی فعلی، آنگونه که توسط الگوریتم Dvol پیش‌بینی شده است، به پایین‌ترین سطح در تاریخ کریپتو سقوط کرده است.»

— (@GreeksLive) . 27 ژوئیه 2023

شاخص نوسانات ضمنی چیست؟

شاخص DVOL در واقع شاخص نوسانات ضمنی دریبیت (Deribit) است که با تجزیه و تحلیل فعالیت در بازارهای آپشن، سیگنالی از نوسانات مورد انتظار یک دارایی رمزپایه طی 30 روز آینده را نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر، این شاخص می‌تواند انتظارات سرمایه‌گذاران از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال را به تصویر بکشد.

طبق اعلام Greeks Live، ادامه روند کاهش نقدینگی به شدت سطوح نوسان ضمنی (IV) بیت کوین را کاهش داده است. این وضعیت نشان می‌دهد که معامله‌گران بازارهای مشتقه مطمئن نیستند که آیا در کوتاه‌مدت شاهد حرکت‌های عمده‌ای در بازار کریپتو خواهیم بود یا خیر و اینکه احتمالاً این فقدان نوسانات ادامه خواهد داشت.

«این یک واقعیت غیرقابل انکار است که نوسانات کلی در بازار ارزهای دیجیتال در حال کاهش است و همین امر به ناچار باعث می‌شود نوسانات ضمنی ارزهای دیجیتال به روند کاهش تا پایین‌ترین سطح خود ادامه دهد.»

تحلیلگرانی که از سایر معیارها استفاده می‌کنند نیز همین احساسات را تکرار کرده‌اند. روز 24 جولای (2 مرداد)، جاش اولزویچ (Josh Olszewicz)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال اعلام کرد که بولینگر باندهای هفتگی بیت کوین تا سطوح بی‌سابقه‌ای جمع شده‌اند. او گفت: «این رسماً فشرده‌ترین بولینگر ‌باندی است که تاکنون در تایم فریم هفتگی دیده شده است.»

اندیکاتور بولینگر باند نوعی نمودار آماری است که قیمت و نوسانات دارایی‌ها در طول زمان را مشخص می‌کند و از یک خط روند میانی با دو باند بیرونی تشکیل شده است که به اندازه دو انحراف معیار با هم فاصله دارند.

بولینگرباند نوسانات هفتگی بیت کوین
بولینگر باندهای (Bollinger Band) هفتگی بیت کوین. منبع: Twitter/CarpeNoctom

بازار کریپتو از اواسط ماه مارس با ارزش کلی در حدود 1.2 تریلیون دلار در بازه‌ای محدود قرار داشته و انحرافی بسیار جزئی از این سطح به غیر از یک اوج کوتاه در اواسط آوریل و اصلاحی به همان اندازه در اواسط ژوئن مشاهده شده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array