به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شاخص دلار آمریکا در جلسه معاملاتی روز دوشنبه (22 می، 1 خرداد) و در بحبوحه ابهامات پیرامون مذاکرات سقف بدهی ایالات متحده و پس از اظهارنظرهای جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) در رابطه با احتمال کاهش و یا توقف افزایش نرخ بهره کاهش یافت.

بررسی شاخص دلار

در ساعت 6:55 به وقت گرینویچ، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر نشان می‌دهد، 0.1 درصد کاهش یافت و به 103.020 رسید. به این ترتیب از کانال 103.63 مربوط به هفته گذشته که بالاترین سطح شاخص دلار از 20 مارس بوده است، عقب نشینی کرد.

شاخص دلار در اواخر هفته گذشته کاهشی بود؛ چرا که مذاکرات مربوط به افزایش احتمالی سقف بدهی ایالات متحده و در نتیجه اجتناب از نکول مخرب، با خروج جمهوری خواهان از جلسه شکست خورد.

جو بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) و کوین مک‌کارتی (رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان) قرار است اواخر روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کنند. بنابراین انتظار می‌رود تا پیش از اوایل ژوئن، زمانی که خزانه‌داری با کمبود پول مواجه می‌شود، اختلاف‌نظر بیشتری را شاهد باشیم.

از سوی دیگر، پس از اظهارات روز جمعه جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) در رابطه توقف چرخه افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده، نظرات روز دوشنبه (1 خرداد) اعضای کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) اعم از جیمز بولارد، توماس بارکین و رافائل بوستیک نیز به این موضوع اشاره داشته است.

اظهارات پاول به دنبال اظهارات تندروانه تعدادی از روسای فدرال رزرو منطقه‌ای در طول هفته گذشته بود که انتظارات بازار را برای افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی فدارل رزرو افزایش دادند.

شاخص دلار

تاثیر کاهش شاخص دلار بر جفت ارزها

با کاهش شاخص دلار، جفت یورو به دلار آمریکا با 0.1 درصد افزایش به 1.0819 رسید و در آستانه سخنرانی مقامات بانک مرکزی اروپا (لوئیس دو گیندوس و فیلیپ لین) به روند صعودی روز جمعه خود از پایین‌ترین سطح هفت هفته‌ای ادامه داد.

این سیاستگذاران احتمالاً به افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی اروپا اشاره خواهند کرد. این در حالی است که رئیس بانک مرکزی اروپا (کریستین لاگارد) در روز جمعه اظهار داشت که بانک مرکزی برای مهار تورم در میان مدت باید نرخ های بهره را بالا نگه دارد.

بانک مرکزی اروپا هدف تورم میان‌مدت 2 درصد را در نظر گرفته است، در حالی که قیمت‌های اصلی در ماه آوریل به میزان اندکی کاهش یافت و از 7.5 درصد به 7.3 درصد رسید.

در این میان جفت ارز پوند به دلار آمریکا (GBP/USD)، تا حد زیادی ثابت و در رنج 1.2438 معامله شد، که درست بالاتر از پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفته است. جفت دلار ایالات متحده به ین ژاپن (USD/JPY) حدود 0.1 درصد کاهش یافت و به 137.85 رسید.

دلار به ین (USD/CNY) به میزان 0.2 درصد افزایش یافت و به 7.022 رسید. به این ترتیب یوان حتی پس از اظهارات بایدن در رابطه با بهبود بالقوه روابط چین و ایالات متحده، بالاتر از سطح مهم روانی 7 باقی ماند.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array