به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اف ایکس امپایر»، در بحبوحه تنش‌های مربوط به نوار غزه، نفت خام برنت 4.1 درصد جهش کرد که نشان دهنده اثرپذیری کامل نفت از عوامل ژئوپلیتیکی و اقتصادی است.

قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت در معاملات اولیه روز دوشنبه (17 مهر 1402) با افزایش 4.1 درصدی روبه‌رو شد و به 88.15 دلار در هر بشکه رسید که یک بازگشت کامل از قیمت 84 دلاری هفته گذشته است. با وجود این افزایش، برنت همچنان پایین‌تر از بالاترین قیمت یک ساله اخیر خود یعنی 97.69 دلار است که در تاریخ 28 سپتامبر 2023 (6 مهر 1402) ثبت شد.

در همین حال، در ساعت 05:01 به وقت گرینویچ، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل نوامبر 85.86 دلار معامله شد که 3.07 دلار یا 3.71 درصد افزایش داشت. افزایش قیمت هر دو شاخص ناشی از درگیری رژیم صهیونیستی با گروه حماس است.

اظهار نظر تولیدکنندگان نفت اوپک

وزرای نفت بحرین، عراق، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حاشیه رویداد هفته آب و هوایی سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در ریاض با یکدیگر دیدار کردند. آنها بر تعهد خود به «کاهش داوطلبانه جمعی و فردی» در تولید نفت تاکید داشتند. اوپک پلاس هیچ تغییری در سیاست تولید خود ایجاد نکرد و کاهش عرضه فعلی را تا سال 2024 حفظ خواهد کرد.

شاخص های اقتصادی و تاثیر آنها بر قیمت نفت

رشد شغلی آمریکا در ماه سپتامبر به میزان 336000 نفر افزایش یافت که به شدت از انتظارات اقتصاددانان پیشی گرفت. اقتصاد ایالات متحده ممکن است از تقاضای نفت در کوتاه مدت حمایت کند. تعداد مشاغل قوی همچنین باعث تقویت دلار آمریکا شده و گمانه زنی‌ها را برای افزایش نرخ بهره دیگری از سوی فدرال رزرو در سال 2023 تقویت می‌کند.

پیش‌بینی بازار نفت خام در کوتاه مدت

با در نظر گرفتن عوامل متعدد موثر بر قیمت نفت، قیمت‌گذاری فعلی نفت خام نشان می‌دهد که بازار به دقت ریسک‌های ژئوپلیتیکی را با مبانی اقتصادی همسو و در قیمت‌ها لحاظ می‌کند. در صورت تشدید اوضاع جنگ در خاورمیانه، می‌توانیم شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت نفت باشیم. در حال حاضر، به نظر می‌رسد افزایش ریسک و عدم اطمینان بازار، در کوتاه مدت اثری صعودی بر بازار نفت دارد.

با توجه به چشم‌انداز ژئوپلیتیک کنونی، یک درگیری طولانی‌تر می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری داشته باشد و فشار صعودی بیشتری بر قیمت نفت وارد کند.

تحلیل تکنیکال بازار نفت خام

نفت خام

با توجه به پویایی پیچیده بازار فعلی نفت، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به طور یکسان باید برای افزایش نوسانات در کوتاه مدت تا میان مدت آماده شوند.

قیمت فعلی قرارداد آتی نفت خام سبک روزانه 85.92 دلار است که بالاتر از میانگین متحرک 50 روزه و 200 روزه در کانال به ترتیب 85.00 دلار و 77.58 دلار قرار دارد. این نشان می‌دهد که حرکت کوتاه مدت و بلند مدت قیمت هر دو صعودی است.

نفت بالاتر از سطح حمایت اصلی خود در 82.68 دلار معامله می‌شود، اما همچنان پایین‌تر از مقاومت جزئی کانال 92.49 دلار است. بر اساس این شاخص‌ها و با توجه به موقعیت نفت نسبت به میانگین‌های متحرک و سطوح حمایتی و مقاومتی کلیدی، به نظر می‌رسد جو بازار صعودی باشد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array