به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که مکانیسم تسویه حساب جدید به کشورها امکان می‌دهد سیستم مالی غربی «سوئیفت» را دور بزنند.

وزیر دارایی روسیه همچنین گفت: «وزرای دارایی BRICS در حال حاضر در حال بررسی امکان راه‌اندازی یک سیستم تسویه حساب مالی مبتنی بر بلاکچین هستند که می‌تواند به جای سوئیفت (SWIFT) استفاده شود.»

«سیلوانوف» در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF)، اظهار داشت: «ارائه یک سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت، هدف کلیدی سازوکار جدید است؛ زیرا تسویه دلار آمریکا در حال حاضر در تجارت جهانی ریسک بالایی دارد.»

وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم مشترک برای مبادله دارایی‌های دیجیتال را دارد که توسط بانک‌های مرکزی و بر اساس ارزهای ملی صادر می‌شود.

«سیلوانوف» تاکید کرد که همه کشورهای عضو بریکس ابتدا باید در مورد این پیشنهاد به توافق برسند. سیستم پرداخت جدید هیچ خطری برای بانک‌ها ایجاد نخواهد کرد، زیرا عملیات از طریق سیستم‌های بانکی پردازش نخواهد شد.

وی افزود که استفاده از ارزهای ملی اکنون ابزار اصلی برای پرداخت های فرامرزی روسیه است. مسکو و شرکای تجاری آن همچنان به دنبال راه‌های جدیدی برای حمایت از فرآیندهای واردات و صادرات هستند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «تسویه با ارزهای ملی نیز راه‌حل دیگر است، اما می‌بینیم که محدودیت‌هایی برای مؤسسات مالی وجود دارد که امروزه با توجه به خطرات تحریم‌ها، آماده پردازش پرداخت‌ها با بانک‌های روسی نیستند.»

روسیه از زمانی که سوئیف برای بسیاری از موسسات مالی این کشور در سال 2022 قطع شد، سیستم پرداخت داخلی خود را به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سوئیفت تبلیغ کرد. سیستم بین بانکی روسیه (SPFS) انتقال امن مالی بین بانک‌ها را در داخل و خارج از کشور تضمین می‌کند.

از سوی دیگر، مسکو از طریق تجارت با شرکای بین‌المللی با استفاده از ارزهای ملی کشورها، تلاش‌ها برای دور شدن از سوئیفت را تسریع کرده است.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array